Reglement van orde van het Commission paritaire locale

I. SAMENSTELLING

1.1 Het Lokaal Paritair Comité voor het gemeentelijk onderwijs in Oudergem is samengesteld uit:

  • 6 vertegenwoordigers van de inrichtende macht;
  • 6 vertegenwoordigers van het personeel.

1.2 De vertegenwoordigers van de inrichtende macht worden benoemd door de gemeenteraad uit:

  • De leden van de gemeenteraad;
  • De gemeentesecretaris;
  • De administratieve en pedagogische verantwoordelijken van de school.

1.3 De schepen van Onderwijs is van rechtswege voorzitter van het lokaal paritair comité. Hij kan zijn mandaat delegeren aan een andere schepen.

De vertegenwoordigers van de inrichtende macht wijzen een extra persoon aan die het secretariaat waarneemt van de vergaderingen van het lokaal paritair comité en wijzen de persoon aan die optreedt als adjunct-secretaris.

1.4 Het diensthoofd Onderwijs of zijn plaatsvervanger is verantwoordelijk voor het notuleren van de vergaderingen.

1.5 De vertegenwoordigers van het personeel benoemen uit hun midden de vicevoorzitter van het comité.

1.6 De leden van het lokaal paritair comité die het onderwijzend personeel vertegenwoordigen, behoren uitsluitend tot de drie erkende representatieve vakbondsorganisaties: ACOD / VSOA / ACV, in de verhouding die door hen onderling is overeengekomen.

Elke representatieve organisatie heeft minstens één mandaat.

Na drie jaar kan een vakbondsorganisatie een hertelling van de aangeslotenen aanvragen met het oog op een mogelijke wijziging van de delegatie.

Op de datum van oprichting van het lokaal paritair comité zijn de verhoudingen als volgt:

  • 3 ACOD
  • 2 VSOA
  • 1 ACV

1.7 Elk werkend lid kan zich laten bijstaan door technici.

1.8 Alleen de twaalf benoemde leden hebben stemrecht.

II. WERKING - BEVOEGDHEDEN

2.1 De leden van het lokaal paritair comité ontvangen een exemplaar van het statuut en alle daarmee verband houdende regelgevende documenten.

2.2. De leden van het LOPACO kunnen aanvullende informatie vragen die dan binnen de kortste termijnen bezorgd dient te worden. Ze kunnen ook vragen om een of meer personeelsleden of hun vertegenwoordiger(s) te horen voordat ze een beslissing nemen met betrekking tot nieuwe aanwervingen.

2.3 Overeenkomstig de geldende decreten en besluiten (zie de tabel van de CECP in bijlage bij dit reglement), zal het Lokaal Paritair Comité:

beslissing over elke wijziging:

  1. aan de reglementering met betrekking tot arbeidsvoorwaarden, waaronder veiligheid, hygiëne en de verfraaiing van gebouwen;
  2. aan specifieke statutaire bepalingen voor personeel in het gesubsidieerd officieel onderwijs:
  • Voorkomt en beslecht elk geschil dat zou ontstaan of zou zijn ontstaan tussen de inrichtende machten en de personeelsleden die onder dit decreet vallen;
  • Onderzoekt op verzoek van het betrokken personeelslid de gegrondheid van het bestaan van een onverenigbaarheid met de hoedanigheid als lid van het gemeentelijk onderwijspersoneel;
  • Bepaalt de regels voor de mededeling van de lijst van vacatures aan de betrokken personeelsleden met het oog op hun aanstelling;
  • Bepaalt onder welke voorwaarden de niet-gesubsidieerde personeelsleden, die uit de eigen middelen van de inrichtende macht worden betaald, een betrekking kunnen krijgen;
  • Bepaalt de voorwaarden waaronder personeelsleden die voor 01.01.1995 een nepstatuut hadden hun dienstanciënniteit bij de inrichtende macht kunnen valideren;
  • Stelt de vorm van de oproep op die toegang geeft tot een selectie- of bevorderingsbetrekking;
  • Regelt de manier waarop de mutaties en de wijzigingen van affectatie van het vastbenoemde personeel moeten gebeuren;
  • Bepaalt de openingsdagen van de vestigingen, de vrije dagen en, in voorkomend geval, de diensten die niet tot de normale werktijden van gesubsidieerd personeel behoren, in overeenstemming met de relevante regelgeving;
  • Stelt de openings- en sluitingstijden van de school vast in overeenstemming met de verordenende bepalingen;
  • Onderzoekt en controleert het gebruik van omkaderingsnormen (vooral lestijdenpakket - totale aantal lestijden) in de vestigingen van de inrichtende macht;
  • Beheert de uren van het solidariteitsfonds;
  • Controleert of ontslagen en wedertewerkstellingen gerechtvaardigd zijn en voldoen aan de relevante regels;
  • Stelt aanvullende regels vast voor de overname van personeelsleden van een vestiging van een andere inrichtende macht;
  • Voor de rest van de bevoegdheden van het lokaal paritair comité wordt verwezen naar het decreet, de toepassingsbesluiten en de omzendbrieven die de bevoegdheden van de lokale paritaire comités regelen; elk geschil over bevoegdheden wordt zo nodig doorverwezen naar het sectoraal en/of centraal paritair comité.

III. OPROEPINGEN

3.1 De oproepingen, ondertekend door de voorzitter, worden uiterlijk 10 werkdagen voor de vergadering per e-mail naar de leden van het LoPaCo verstuurd en per post naar de hoofdkantoren van de drie vakbondsorganisaties.

3.2 De oproepingen bevatten de datum, het tijdstip en de plaats van de vergadering, de agenda en de benodigde documentatie die door de inrichtende macht of door de vakbondsorganisaties is verstrekt.

3.3 Bij nood of bij een procedure die een snelle reactie vereist, kan het comité binnen drie werkdagen bijeengeroepen worden volgens de in punt 3.1 beschreven procedure.

3.4 De verschillende agendapunten worden vastgesteld op initiatief van de voorzitter of op verzoek van de delegatie van de inrichtende macht of een van de vakbondsdelegaties.

3.5 De voorzitter kan niet weigeren een punt op de agenda te plaatsen dat door een van de in punt 3.4 genoemde partijen is aangevraagd.

3.6 Bij wijze van uitzondering kan, met instemming van het comité, een spoedeisend punt op de agenda van een vergadering worden geplaatst, zoals bepaald in artikel 96 van het decreet. Als dat punt niet onmiddellijk kan worden besproken, belegt de voorzitter in de week die volgt een nieuwe vergadering met alleen dat punt op de agenda.

3.7 De schoolvakantieperiode schort de deadlines op, uitgezonderd de noodprocedure.

IV. STEMSYSTEEM

4.1 Stemming

4.1.1 EERSTE RONDE:

Opdat een beslissing op een geldige wijze genomen zou kunnen worden, is het absoluut verplicht dat:

  • Elke delegatie is vertegenwoordigd door een meerderheid van haar leden, dat wil zeggen minstens de helft plus één, dus minstens 4 leden wanneer de delegatie 6 leden telt;

  • De beslissing unaniem is.

4.1.2 TWEEDE RONDE

Wanneer in de eerste ronde geen eenparigheid wordt bereikt of het quorum niet aanwezig is, moet binnen de 15 dagen een nieuwe vergadering worden georganiseerd.

De beslissingen en/of adviezen worden op een geldige wijze genomen wanneer ze twee derde van de stemmen weten te behalen in elk van de delegaties.

Voor deze tweede ronde is geen enkel quorum vereist.

4.2 Alle stemmingen over personen zijn geheim.

Als er geen overeenstemming wordt bereikt, wordt de zaak doorverwezen naar het sectorale en/of centrale paritair comité.

V. VERLOOP VAN DE VERGADERINGEN

5.1 Vergaderingen worden gehouden op werkdagen buiten schoolvakanties en feestdagen; ze vinden normaal gesproken plaats tijdens normale werktijden.

Op verzoek van de delegatie van de inrichtende macht of een van de vakbondsdelegaties onderbreekt de voorzitter de vergadering of worden de besprekingen maximaal drie dagen uitgesteld.

5.2 Het secretariaat stelt notulen op die binnen vijftien werkdagen na de vergadering naar alle leden van het comité en de vakbondsorganisaties worden gestuurd.

De notulen worden goedgekeurd tijdens de volgende vergadering.

5.3 De inrichtende macht verspreidt de goedgekeurde notulen binnen 15 dagen na goedkeuring onder de personeelsleden.

5.4 De vergaderingen zijn niet openbaar en vinden plaats in de gebouwen van het gemeentebestuur.

5.5 Bij spoed kan het advies van de LoPaCo-leden elektronisch worden gevraagd. De officiële beslissing moet worden genomen tijdens de volgende LoPaCo-vergadering.

De vakbondsorganisaties kunnen verzoeken om het punt waarover advies wordt gevraagd niet elektronisch te behandelen, maar op de agenda van een LoPaCo-vergadering te plaatsen.

VI. STATUS VAN DE LEDEN VAN HET COMITÉ

6.1 De bepalingen van de wet inzake arbeidsongevallen en ongevallen op de weg naar het werk zijn van toepassing op de leden van het comité en op de 'technici'.

6.2 De hiërarchische meerdere van elk lid van de lokale delegatie wordt door het hoofd van de dienst Onderwijs op de hoogte gesteld van de datum van de vergadering.

6.3 Het paritair comité voor het gemeentelijk onderwijs van Oudergem heeft zijn zetel in het gemeentehuis, Emile Idiersstraat 12, 1160 Brussel.

VII. DIVERSE MAATREGELEN

7.1 Dit huishoudelijk reglement werd aangenomen tijdens de vergadering van het lokaal paritair comité op 27 juni 2024. Het wordt van kracht na goedkeuring door de gemeenteraad.