Reglement aangaande de aanmoediging van de gezinnen tot de beveiliging van hun woning tegen inbraak. - Goedkeuring van de wijzigingen voorzien voor het jaar 2021.

DE RAAD,
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet; artikel 117 ;
Overwegende wat volgt :
Sinds 2009, in het kader van de subsidies toegekend aan de Gemeente Oudergem worden premies toegekend om de gezinnen uit Oudergem aan te moedigen hun woning te beveiligen in het kader van de bestrijding tegen inbraak.
Een reglement werd in samenwerking met andere Brusselse gemeenten en in partnership met de politie van Oudergem opgesteld en werd door de Gemeenteraad op datum van 28 januari 2010 goedgekeurd.
Dit reglement maakt op het einde van elk jaar het voorwerp van verschillende wijzigingen uit.
In dit jaar 2021 wil het Preventiehuis de beveiliging van zijn huis verder aanmoedigen, aangezien inbraak een probleem is dat de hele bevolking treft, ongeacht het inkomen. Maar het is ook van vooral gezinnen aanmoedingen wiens inkomen het niet gemakkelijk toelaat om dergelijke investeringen te doen.
Volgens opmerkingen van de administratieve en financiële coördinatie van het Preventiehuis belast met de administratieve verwerking van deze dossiers, en van de diefstalpreventieadviseur, Menheer Luc Storms, blijkt het dat een aantal particuliers zich neerleggen bij het omslachtige administratieve proces, of het nu gaat om het indienen van een aanvraag of het daadwerkelijk uitvoeren van beveiligingswerkzaamheden.
De opkomende filosofie is nu om een premie aan te bieden die voor iedereen toegankelijk is, via een gestroomlijnde administratieve procedure, van een maximum bedrag van 100 € (50 % van de rekening afgetopt). Tegelijk met deze "voor allen" -premie, is het doel om gezinnen met nog lagere inkomens aan te moedigen door de mogelijkheid te behouden om een premie van 400 € toe te kennen door een administratief dossier in te voeren dat vergelijkbaar is met dat van eerdere regelingen.
Uitsluitend in dit tweede geval mogen de inkomenspakketten niet worden overschreden, wat de prioritaire doelhuishoudens verder zal aanmoedigen.
De wijzigingen die in deze reglement worden voorgesteld, hebben daarom betrekking op :
1) De premie die zou worden toegekend in het kader van beveiligingswerkzaamheden uitgevoerd door een particulier bedraagt nu maximaal 100 € (50 % van de verzonden factuur, afgetopt). Deze premie zou worden toegekend door het indienen van een administratief verkleind aanvraagdossier.
Als de aanvrager een premie van 400 € (50 % van de afgetopte factuur), moet hij aantonen dat zijn inkomen niet hoger is dan de bedragen die in het reglement zijn vastgelegd.
In het geval van de premie van 100 € vereist het dossier minder administratieve documenten : er hoeft geen inkomenseis te worden vervuld, wat betekent dat het niet nodig zal zijn om een gezinssamenstelling of het bericht-uittreksel van de beurtrol van personen die tot deze laatste behoren.
2) Zowel de structuur als bepaalde artikelen van de reglement worden herzien en/of geschrapt om de regelgeving te vereenvoudigen en leesbaarder te maken. Bepaalde documenten die eerder waren aangevraagd, zijn verwijderd (link tussen de woning en de aanvrager, bewijs van betaling van de factuur verzonden, ..).
Evenzo zullen de werken niet langer noodzakelijkerwijs moeten zijn uitgevoerd binnen het jaar na de aanvraag, die is toegestaan door regionale en federale overeenkomsten. De premie moet echter binnen het jaar na indiening van de aanvraag worden betaald om in het ondersteunende financiële dossier te kunnen worden opgenomen ;
3) Aangetekende verzending blijft gebruikelijk en bevoorrecht maar zal niet langer de enige manier zijn om een aanvraagdossier naar het Preventiehuis te sturen. Gezien de huidige gezondheidscontext, de premieverlaging zonder inkomensvoorwaarde en de kosten die een aangetekende brief met zich meebrengt, wordt de mogelijkheid voorgesteld om een deponering in de kantoren te doen tegen afgifte van een ontvangstbewijs (geldige datum zoals voor de aangetekende brief) ;
4) Het totale belastbare inkomen blijft een voorwaarde die alleen in het kader van de uitgebreide premie (400 €) moet worden nageleefd. De inkomstenbedragen zijn aangepast op basis van de cijfers van de GOMB (citydev.brussels) zoals elk jaar. Wel is bepaald dat in de toekomst het inkomen van een koppel als volgt wordt meegerekend : de helft van het laagste inkomen met het hele hoogste inkomen. Het wordt voorgesteld om dit systeem toe te passen.
5) Invoeging van bijlagen : Overzichtstabel van te verstrekken documenten (volgens de premie), het aanvraagformulier in te vullen, en het model van de ontvangstbevestiging die zou moeten worden verstrekt bij het dossier rechtstreeks aan het Preventiehuis.
De gemeentebegroting voorziet een bedrag van 10.000 € - 300/33101 - voor de toekenning van premies voor de beveiliging van de woningen tegen inbraak voor het jaar 2021 ;
BESLIST :
de wijzigingen voorzien vanaf het jaar 2021 aan het reglement aangaande de aanmoediging van de gezinnen tot de beveiliging van hun woning tegen inbraak  gebracht goed te keuren :
Reglement inzake de aanmoediging van gezinnen om woningen te beveiligen en tegen inbraak te beschermen - GEMEENTE OUDERGEM - Toepassing: vanaf 01/01/2021
Artikel 1 - Adviseur in diefstalpreventie
Elke burger kan gratis advies vragen aan de adviseur in diefstalpreventie als begeleiding bij de beveiliging van zijn/haar woning.
Als onderdeel van een premieaanvraag voor beveiliging is het verplicht dat de adviseur in diefstalpreventie voor en na de uitgevoerde beveiligingswerken langskomt.
Artikel 2 - Budget
Binnen de grenzen van de voorziene bedragen in de begroting en onder voorbehoud van de door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de FOD Binnenlandse Zaken toegestane toelagen aan de gemeente krijgt het College van Burgemeester en Schepenen de mogelijkheid een beveiligingspremie om woningen te beveiligen en tegen inbraak te beschermen bestemd voor de burger die in de loop van het begrotingsjaar investeringen uitgevoerd heeft toe te staan.
Artikel 3 - Bedrag van de beveiligingspremie
De premie voor beveiligingswerken bedraagt 50% van het geïnvesteerde bedrag met een plafond van € 100 per woning en per jaar.
Voor particulieren met een inkomen dat niet hoger ligt dan de hierna vermelde bedragen kan de premie van 50% van het geïnvesteerde bedrag tot € 400 per woning en per jaar worden begrensd:
  • Aan het gezin waarvan het belastbaar inkomen de € 65.013,43 niet overschrijdt;
  • Met één persoon ten laste, aan het gezin waarvan het belastbaar inkomen de € 71.080,72 niet overschrijdt;
  • Met twee personen ten laste, aan het gezin waarvan het belastbaar inkomen de € 74.115,06 niet overschrijdt;
  • Vanaf 3 personen ten laste wordt het belastbaar inkomen van € 74.115,06 met € 3.034,34 verhoogd per bijkomende persoon. Het vastgesteld belastbaar inkomen mag dan ook niet overschreden worden.
Inkomen van een koppel = ½ van het inkomen van de partner met het laagste inkomen + het volledige inkomen van de andere partner.
Artikel 4 – Definities
§3.1. Onder “premie” wordt verstaan: het door de gemeente terugbetaalde bedrag dat een percentage is van de kosten die de burger reeds heeft gemaakt voor de aankoop en de installatie van middelen om zijn woning tegen inbraak te beschermen.
§3.2.  Onder “woning” wordt verstaan: alle appartementen, woningen of onroerende goede­ren, gelegen op het gemeentelijk grondgebied en gebruikt voor privé of semi-privé doeleinden
Binnen het huidige kader kan geen enkele woning die uitsluitend voor commerciële, industriële, bestuurlijke of professionele activiteiten bestemd is een premie ontvangen.
§3.3. Onder "aanvrager" wordt verstaan: de persoon die het aanvraagdossier indient. Het gaat in andere woorden om de persoon die daadwerkelijk geïnvesteerd heeft om de beveiligingswerken uit te voeren. Bij een positief advies wordt de premie naar de aanvrager overgeschreven, tenzij de aanvrager dat uitdrukkelijk anders aangeeft.
Aanvragers moeten particulieren zijn (bewoner, huurder, eigenaar).
§3.4. Onder "gezin" wordt verstaan: het geheel van personen die deel uitmaken van het gezin van de aanvrager, of het nu gaat om personen ten laste of personen met een beroepsinkomen.
Artikel 5 - Beveiligingsmaatregelen die in overweging worden genomen
De maatregelen moeten tot de beveiliging van de hele woning bijdragen alsook de inbraakrisico’s verminderen. Dit alles zal op een duidelijke en concrete wijze van beveiligen duiden. Investeringen om woningen te beveiligen worden slechts in overweging genomen als ze bedoeld zijn om inbraakvertragende gevelelementen te leveren en plaatsen.
Louter technologische maatregelen zoals elektronische alarmsystemen en videobewaking komen niet in aanmerking voor een premieaanvraag.
Artikel 6 - Procedures
Voor de beveiligingswerken effectief worden uitgevoerd, vraagt de particulier een huisbezoek van de adviseur in diefstalpreventie aan. Die bezoekaanvraag wordt gericht aan het Preventiehuis (mail naar: admin-prevention@auderghem.brussels of bel naar 02/648.14.40).
In het geval dat geen enkel voorafgaand huisbezoek voor de beveiligingswerken door de adviseur in diefstalpreventie uitgevoerd werd, zal de premie niet toegestaan worden, uitgezonderd in de volgende uitzonderlijke omstandigheid: de woning heeft het voorwerp uitgemaakt van een effectieve diefstal en/of een poging tot inbraak.
Hiervoor is er een bewijs nodig van het bezoek van de politie (het nummer van het proces-verbaal van aangifte moet afgegeven worden)
Een aanvrager die met de lijst van prioriteiten opgesteld door de adviseur in diefstalpreventie rekening houdt, vermindert aanzienlijk het risico dat de beveiliging premie hem/haar geweigerd wordt.
Nadat de werken zijn uitgevoerd, vraagt de particulier een tweede huisbezoek van de adviseur in diefstalpreventie aan. Die stelt vervolgens een controleverslag op met een technisch advies over de beveiliging van de woning.
Het volledige aanvraagdossier moet gericht worden aan het Preventiehuis Oudergem - Waversesteenweg 1326 - uiterlijk op 30 november van het lopende jaar. Het dossier wordt per aangetekende brief verstuurd of rechtstreeks ter plaatse afgegeven, tegen een ontvangstbewijs. Een register met de aanvragen zal in functie van de datum van ontvangst van de dossiers bijgehouden worden, aangezien alle premies worden toegekend volgens chronologische volgorde van de indieningen tot de middelen op zijn.
Het ingediende dossier wordt aan het Schepencollege voorgesteld dat over de toekenning van de premie op basis van de adviezen gegeven door de administratieve en financiële coördinatie van het Preventiehuis enerzijds en de adviseur in diefstalpreventie anderzijds beslist.
Bij een gunstige beslissing volgt het Preventiehuis de uitbetaling van de premie op bij de financiële dienst. Hierbij wordt een betalingstermijn gehanteerd van 30 dagen vanaf de ontvangst van de beslissing van het Schepencollege.
Elke ongunstige beslissing wordt ter kennis van de aanvrager gebracht en zal gemotiveerd zijn.
Onvolledige dossiers worden niet in aanmerking genomen.
Artikel 7 - Vereiste stukken voor het aanvraagdossier
  1. Volledig ingevuld aanvraagformulier (bijlage 2);
  2. Originele factuur of exacte kopie van aankopen/werken (leverancier, adres van het goed, datum, betaald bedrag, uitgevoerde werken en/of geleverd(e) product(en), referentienummer van de factuur). Er kunnen meerdere facturen worden ingediend indien er meerdere werkzaamheden aan hetzelfde goed werden uitgevoerd in hetzelfde jaar, maar ze moeten in één enkel dossier gebundeld worden.
  3.  Het controleverslag van de adviseur in diefstalpreventie dat u na zijn/haar huisbezoek ontvangt nadat de werken uitgevoerd zijn.
Bij die drie documenten voegt u de volgende documenten voor een premieaanvraag tot € 400:
  1. De gezinssamenstelling met alle personen die effectief deel uitmaken van het gezin.
  2. Het aanslagbiljet van de personenbelasting van het lopende jaar of het recentste jaar waarover elk gezinslid met een beroepsinkomen beschikt. Het belastbaar inkomen van heel het gezin zal in acht genomen worden en dit in het kader van de niet te overschrijden inkomstenvoorwaarden.
Indien het niet mogelijk is om een aanslagbiljet voor te leggen, is het nog steeds vereist om een bewijs met details van uw jaarlijks beroepsinkomen voor te leggen.
Artikel 8 - Controle en fraude
Elke premie die op basis van een frauduleuze of valse aanvraag toegekend werd zal ingevorderd worden afgezien van eventuele gerechtelijke vervolgingen.
Artikel 9 - Toezichthoudende Overheid
Huidig reglement treedt in voege van zodra de Toezichthoudende Overheid haar goedkeuring gegeven heeft.
BIJLAGE 1 - Overzichtstabel met de documenten voor het aanvraagdossier
 
Documenten die u moet voorleggen in uw aanvraagdossier
 
 
Premie tot € 100
 
Premie tot € 400
Aanvraagformulier (bijlage 2)
X
X
Originele aankoopfactuur/-facturen of exacte kopie/kopieën
X
X
Controleverslag van de adviseur in diefstalpreventie
X
X
Gezinssamenstelling
/
X
Aanslagbiljet van elk gezinslid met een inkomen (of een ander document dat uw inkomen aantoont bij gebrek aan een aanslagbiljet)
 
/
 
X
U verzendt het volledige dossier per aangetekende post of geeft het af bij het Preventiehuis voor 30 november van het lopende jaar (tegen ontvangstbewijs).
 
X
 
X
BIJLAGE 2 - Aanvraagformulier
Persoonlijke gegevens van de aanvrager:
 
       
   
 
 
 
 
 
Mevrouw        Mijnheer
NAAM: …………………………………………    Voornaam: …………………………….
Adres: …………………………………………………………………………...
Tel.:     ………………………………………….      E-mail: ………………………………………………..
De premie moet gestort worden op de rekening op naam van: ………………………………………………..
Rekeningnummer (IBAN):    BE……………………………………………………………………………….
De aanvrager is de eigenaar / huurder van het beveiligde goed (schrap wat niet van toepassing is).
Gegevens voor de aanvraag:
Betreft de aanvraag een appartement / een huis / anders? (schrap wat niet van toepassing is).
Indien het een appartement betreft, op welke verdieping is het gelegen? …………………..
Hoeveel personen zijn er gedomicilieerd op het adres van de woning waarop de inbraakpreventiemaatregelen van toepassing zijn?   ……………….
Was u reeds slachtoffer van een inbraak? ja - neen - inbraakpoging
            Indien ja, werd er in de voorbije 12 maanden bij u ingebroken?      …………………………
Hoelang woont u al in Oudergem?    …………………………
Hoe kent u de beveiligingspremie van de gemeente Oudergem?
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Gegevens van de woning waarop de inbraakpreventiemaatregelen van toepassing zijn (indien verschillend van de bovenvermelde woonplaats van de aanvrager):
Adres: …………………………………………………………………...nr.……..Bus……..1160 Oudergem
Gegevens over de uitgevoerde beveiligingswerken:
Wanneer is de adviseur in diefstalpreventie bij u langsgekomen voor het voorbereidend huisbezoek?            ……../………./………
Wanneer werden de werken uitgevoerd? ……../………./………
Wanneer is de adviseur in diefstalpreventie bij u langsgekomen voor het controlebezoek? ……../………./………
Welke elementen zijn aangepast? (deur, raam... + aangeven welke deur/welk raam):
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
Hoeveel kostten uw beveiligingswerken?     € ………………………………
Welke premie vraagt u aan (onder voorbehoud van administratieve controle)?                                        
€ 100 - € 400 (schrap wat niet van toepassing is)
Documenten die u bij dit formulier moet voegen:
De originele factuur of een exacte kopie
Het controleverslag van de adviseur in diefstalpreventie
Voor premieaanvragen tot € 400: Gezinssamenstelling en aanslagbiljet voor het gehele huishouden
Ik verklaar kennis te hebben genomen van en in te stemmen met de voorwaarden van het reglement betreffende de gemeentepremie voor de beveiliging van woningen tegen inbraak van de gemeenteraad van …………. en verklaar dat alles gegevens in dit formulier waarheidsgetrouw en juist zijn.
Opgemaakt op            …………………………………….  te         ………………………………………
Handtekening
Wenst u op de hoogte gehouden te worden van het verder verloop van uw aanvraag:
 
Te bezorgen aan         ADMINISTRATIEVE EN FINANCIËLE CEL     
                                    PREVENTHUIS OUDERGEM
                                    Waversesteenweg 1326 te 1160 Oudergem
                                    Per e-mail : admin-prevention@auderghem.brussels
Opgelet, het volledige aanvraagdossier dient uiterlijk op 30 november van het jaar waarin u de aanvraag doet te worden ingediend (artikel van het gemeentereglement van ...).
De gemeente Oudergem verwerkt de gegevens die u ons bezorgt om uw premieaanvraag te beantwoorden. Daarnaast worden uw gegevens voor statistische doeleinden verwerkt. Identificeerbare informatie zal nooit gepubliceerd worden. Uw gegevens worden niet gedeeld met derden.
U kunt toegang vragen tot uw gegevens of ze wijzigen indien nodig. U kunt uw toegangs- of wijzigingsrecht bij het College van Burgemeester en Schepenen uitoefenen, zij zijn verantwoordelijk voor de verwerking.
BIJLAGE 3 - Ontvangstbewijs van een aanvraagdossier voor een beveiligingspremie bij het gemeentebestuur van Oudergem
Ontvangstbewijs na afgifte van een aanvraagdossier voor een beveiligingspremie voor een privéwoning bij het Preventiehuis - Gemeentebestuur van Oudergem.
Dit ontvangstbewijs bevestigt dat het Preventiehuis uw dossier ontvangen heeft, maar bevestigt in geen geval dat het bezorgde dossier alle vereiste stukken bevat uit het toepasselijke reglement.
Het is de exclusieve verantwoordelijkheid van de administratieve en financiële cel van het Preventiehuis om uw dossier zorgvuldig te verwerken.
Er wordt eveneens een kopie van dit ontvangstbewijs bezorgd aan de administratieve en financiële cel van het Preventiehuis.
Datum:                                                                                                          Stempel van de dienst
Persoon die het ontvangstbewijs heeft afgegeven: (familienaam en voornaam)
 
……………………………………………………………..
Handtekening