Inburgeringstraject voor nieuwkomers – Informatie over de verwerking van uw persoonlijke gegevens
Inleiding
Welke gegevens worden verwerkt?
In het kader van het inburgeringstraject voor nieuwkomers worden sommige van uw persoonsgegevens verwerkt in het uniform computergestuurd systeem voor de opvolging van de dossiers van nieuwkomers dat door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) ter beschikking wordt gesteld van de gemeenten:
Deze gegevens zijn :
- officiële identificatiegegevens (het rijksregisternummer) ;
- algemene gegevens (naam, voornaam, geboortedatum, geslacht, hoofdverblijfplaats, nationaliteit en de eventuele datum van overlijden);
- gezinsgegevens (de burgerlijke staat, de verklaring van wettelijke samenwoning en de afstammelingen in de dalende lijn);
- de verblijfstoestand ;
- gegevens over het verloop van het inburgeringstraject (aanmelding, beëindiging, vrijstellingen, opschortingen) ;
- contactgegevens (telefoonnummer, e-mail adres).
Voor welke doeleinden gebruiken we deze gegevens?
In overeenstemming met artikel 8/1, § 1, tweede lid, 1°, van de ordonnantie van 11 mei 2017 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende het inburgeringstraject voor de nieuwkomers, worden uw gegevens verwerkt door de Dienst Vreemdelingen en de Dienst Sociale Coördinatie voor de volgende doeleinden:
- Dienst Vreemdelingen: om te detecteren welke nieuwkomers onder de verplichting tot het volgen van het inburgeringstraject vallen;
- Dienst Sociale Coördinatie: om te controleren of deze verplichting wordt voldaan.
Deze verwerking houdt verband met de uitoefening van het openbaar gezag dat aan de gemeente is toegekend in overeenstemming met de geldende regelgeving:
- De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG);
- De Belgische wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
- De Ordonnantie van 11 mei 2017 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende het inburgeringstraject voor de nieuwkomers;
- Het Besluit van van 19 juli 2018 van het Verenigd College tot uitvoering van de ordonnantie van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 11 mei 2017 betreffende het inburgeringstraject voor de nieuwkomers;
- Het Samenwerkingsakkoord van 20 december 2018 tussen de Vlaamse Gemeenschap, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie met betrekking tot het verplicht inburgeringstraject voor de nieuwkomers in Brussel-Hoofdstad;
- Het Protocol over het delen van gegevens in het kader van het ter beschikking stellen van een uniform computergestuurd systeem voor de opvolging van dossiers van nieuwkomers door de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie.
Aan wie worden deze gegevens doorgegeven?
De Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie is verantwoordelijk voor de verwerking van de hierboven vermelde persoonsgegevens. Deze gegevens worden gedeeld met de gemeente waar de nieuwkomer is ingeschreven en met de inrichter van het inburgeringstraject waar de nieuwkomer is ingeschreven.
De onderaannemers van de gemeente verwerken deze gegevens alleen voor de hierboven beschreven doeleinden en in geen geval voor hun eigen doeleinden.
Hoe lang bewaren we uw gegevens?
Bewaartermijnen variëren afhankelijk van de gegevens en de verwerking ervan:
- De gegevens die zijn opgenomen in het Rijksregister worden daar voor onbepaalde tijd bewaard.
- De gegevens vermeld in artikel 8/1, § 2 van de Ordonnantie van 11 mei 2017 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende het inburgeringstraject voor de nieuwkomers worden als volgt bewaard in het uniform computergestuurd systeem voor de opvolging van dossiers van nieuwkomers:
- voor de nieuwkomers die het inburgeringstraject beëindigd hebben, worden het rijksregisternummer, de naam en voornamen, en de datum van beëindiging van het inburgeringstraject gedurende 30 jaar na afsluiting van het dossier bewaard, daarna worden ze verwijderd. De overige gegevens worden na beëindiging van het inburgeringstraject verwijderd;
- voor de nieuwkomers die het inburgeringstraject niet beëindigd hebben, worden alle gegevens gedurende 30 jaar na afsluiting van het dossier bewaard, daarna worden ze verwijderd.
Welke zijn uw rechten?
U heeft het recht om:
- Duidelijke informatie te ontvangen over de verwerking van uw gegevens;
- Correctie van uw gegevens aan te vragen;
- Een kopie van de gegevens te krijgen;
- Het wissen van uw gegevens te vragen, voor zover er geen verplichting is om ze te bewaren;
- Om opschorting van de verwerking van uw gegevens verzoeken (zonder verwijdering);
- Uw toestemming intrekken om uw gegevens in de toekomst te verwerken voor verwerkingen die op deze toestemming zijn gebaseerd.
Om deze rechten uit te oefenen, kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke voor de bescherming van persoonsgegevens op het volgende adres: privacy@oudergem.brussels.
Meer informatie krijgen of een klacht indienen
Als u andere vragen en/of opmerkingen heeft over de verwerking van uw gegevens, kunt u contact opnemen met onze functionaris voor gegevensbescherming:
Via email: dpo@oudergem.brussels
Via de post: Functionaris voor gegevensbescherming (DPO), Emile Idiersstraat 12, 1160 Oudergem
Als u van mening bent dat uw gegevens ongepast of onwettig zijn verwerkt, kunt u een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit:
https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen