Schriftelijke vraag van mevrouw Martine Maelschalck (MR-OpenVLD) over het onderzoek naar intimidatie op straat

HET COLLEGE,
Gelet op de nieuwe gemeentewet, artikelen 84 en 84bis;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de raad, artikelen 55 tot 60;
Overwegende wat volgt:
Op 25.03.2022 stuurde mevrouw Martine Maelschalck, via e-mail, een schriftelijke vraag naar de heer Etienne Schoonbroodt, gemeentesecretaris:
Mijnheer de voorzitter,
Mijnheer de burgemeester,
Waarde collega's,
Tijdens de laatste vergadering van de werkgroep voor gelijke kansen was er sprake van een onderzoek naar intimidatie in de openbare ruimte; dit onderzoek zou de vorm krijgen van een openbaar onderzoek met betrekking tot de behoeften van de inwoners van Oudergem. De resultaten van deze studie werden aangekondigd voor eind februari 2022.
Onze vragen zijn de volgende:
  • Is de studie voltooid en zo ja, wat waren de resultaten ervan?
  • Welke concrete acties worden in overweging genomen als gevolg van de resultaten van het onderzoek?
Wij danken u.
Martine Maelschalck, gemeenteraadslid MR-Open VLD
Op 02.05.2022 antwoordde de heer Didier Molders, schepen, als volgt:
Het gaat wel degelijk om een project op middellange en lange termijn. Er kunnen 4 tot 5 maanden nodig zijn om de enquête af te nemen en de antwoorden te analyseren, rekening gehouden met de dringende zaken en prioriteiten op het terrein die zich dagelijks voordoen. De enquête is slechts een eerste deel van de analyse. Er zullen later nog andere analyseacties worden ondernomen (bv. verkennende wandelingen ...).
  • De enquête door de interne evaluator van de preventiedienst werd in een eerste fase opgesteld op basis van wetenschappelijke criteria die eigen zijn aan de invalshoek van deskundige in de criminologie van de evaluator. Een eerste versie van een vragenlijst werd vervolgens overgelegd aan een doelgroep om de haalbaarheid van de vragen evenals hun latere statistische verwerking te beoordelen.
Vervolgens werden wijzigingen aangebracht, zowel ter vereenvoudiging als om dubbelzinnigheden weg te nemen die bij het gebruik van de vragenlijst aan het licht zijn gekomen, maar ook om de vragenlijst te optimaliseren, daar het doel erin bestaat zoveel mogelijk personen te bereiken.
  • Het logistieke deel werd voorbereid (distributie, oproep tot de partners, materieel ...); we zijn nu aanbeland in de fase van goedkeuring door het college van de communicatiedocumenten en de dragers die tot doel hebben over de enquête te communiceren en ze op zo groot mogelijke schaal te verspreiden (flyers en affiches met QR-code).
  • Na de verspreiding zullen we een bepaald aantal antwoorden verkrijgen op basis waarvan we de eerste conclusies zullen kunnen trekken. Het is echter nodig om zeer voorzichtig te blijven met eerste conclusies. Een wetenschappelijke analyse moet rekening houden met verschillende aspecten en we kunnen ons niet louter baseren op statistische cijfers. Het zal ook nodig zijn om de ervaringen van burgers grondig te analyseren. Deze stap zal ons in staat stellen algemene conclusies te trekken. Natuurlijk zullen we, in de mate van het mogelijke en met strikte naleving van de vertrouwelijkheid van de respondenten, het resultaat van de enquête verspreiden.
  • In het licht van deze resultaten zullen bepaalde acties op het terrein worden georganiseerd, zoals een bewustmakingscampagne, een grotere aanwezigheid van de autoriteiten in bepaalde wijken enzovoort.
Het is belangrijk erop te wijzen dat er parallel met de enquête al acties zijn gevoerd:
  • Tussen januari en april 2022: opleiding van terreinmedewerkers door de GSOB in de strijd tegen seksistische intimidatie en seksistisch geweld in de openbare ruimte; tevens opleiding in de verschillende begrippen van gender en instemming. Voortaan kunnen gemeenschapswachten daar dus meer oog voor hebben in hun respectieve zones.
  • Er werden verschillende vergaderingen gehouden en contacten gelegd, grotendeels met de politie van de zone, met als doel te beginnen met het maken van een diagnose van wat er bestaat op het vlak van de strijd tegen seksistisch en gendergerelateerd geweld (intimidatie, opvangprocedures intrafamiliaal geweld), alsook met de groep voor gelijke kansen van de gemeente.
  • Er wordt momenteel gewerkt aan een IFG-diagnose (intrafamiliaal geweld) met de cijfers en de bestaande procedures van opvang door openbare diensten en andere partners. Op 30 maart ll. vond er overigens een vergadering plaats met de referentiepersonen bij de politie. Een andere vergadering is gepland met de dienst voor preventie van intrafamiliale of interpersoonlijke conflicten en geweld (CEFAS) van Watermaal-Bosvoorde.
  • Volgend op de opleiding voor de terreinmedewerkers zullen we hen vragen meer oog te hebben voor dit fenomeen binnen de gemeente; we zullen de werkroosters van de teams in functie daarvan opstellen zodat ze kunnen nagaan of er sprake is van probleemgedrag. Hun waarnemingen zullen worden toegevoegd aan de enquête.
  • Deelname, op 27 april, aan de voormiddag gewijd aan een denkoefening rond intimidatie op straat en cyberpesten, georganiseerd door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
Wat betreft de beoogde concrete acties: ze zullen afhangen van de resultaten en de behoeften die worden gedefinieerd, maar we kunnen vandaag al stellen dat ze meer dan waarschijnlijk zeer meervoudig en divers zullen zijn en zullen worden opgezet in verschillende wijken en met verschillende spelers: stands voor bewustmaking, versterkte aanwezigheid op bepaalde tijdstippen, in sommige wijken. Acties met partners (CEFAS, politie, scholen, vzw's, educatieve teams ...). Alle preventiediensten (dienst voor schoolherinschakeling, GAS-bemiddeling, sociale bemiddeling, straathoekwerkers en maatschappelijk werkers, Gpx) nemen deel aan deze strijd, elk op zijn domein.
NEEMT AKTE
  • van het antwoord op de schriftelijke vraag
  • van de openbaarmaking van de vraag en het antwoord, na vertaling, op de website van de gemeente