Motie betreffende de invoering van het eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug voor het autoverkeer

De gemeenteraad van Oudergem, bijeengekomen in openbare zitting,

Overwegende dat het Brussels gewestelijk mobiliteitsplan 'Good Move' beoogt om woonwijken verkeersluwer te maken en te beschermen tegen doorgaand verkeer;

Overwegende de grote ambities die in het Good Move-plan worden uiteengezet om de toegankelijkheid van de stad te verbeteren en tegelijk haar aantrekkelijkheid te behouden, zowel voor de inwoners als voor de bezoekers en de bedrijven;

Overwegende dat in het Good Move-plan de nadruk wordt gelegd op de beginselen van co-constructie en overleg over de geplande ontwikkelingen;

Gelet op het advies van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Oudergem van 8 oktober 2019 over het Brussels gewestelijk mobiliteitsplan;

Gelet op de eenzijdige beslissing van de Brusselse minister van Mobiliteit om van de Fraiteurbrug een eenrichtingsbrug voor het autoverkeer te maken;

Gelet op de steun van de gemeente Elsene voor dit project;

Gezien de lockdownperiode als gevolg van de COVID-19-pandemie en de toenemende verbreiding van telewerken, die de toepassing van deze regeling hebben aangemoedigd;

Gezien het feit dat de Fraiteurbrug een gewestelijke infrastructuur is;

Overwegende dat het van essentieel belang is om garanties te bieden voor de aanwezigheid van een openbare ruimte waar alle functies van circulatie (voetpaden, fietspaden, busstroken, wegen ...) of verblijf op een kwalitatieve, veilige en aangename wijze naast elkaar kunnen bestaan;

Overwegende dat het belangrijk is dat er een mobiliteitsbeleid wordt uitgevoerd op een manier die vermijdt dat de verschillende circulatiefuncties tegenover elkaar komen te staan en verzekert dat ze tegemoetkomen aan eenieders verplaatsingsbehoeften;

Gezien het belang van het verbeteren van de mobiliteit en de bevordering van de multimodaliteit van het vervoer in het Brussels Gewest;

Gezien de noodzaak om de veiligheid van alle gebruikers, zowel voetgangers, fietsers als automobilisten, te waarborgen;

Overwegende dat de levenskwaliteit van de Brusselaars een billijk evenwicht vereist tussen alle gebruikers: voetgangers, fietsers en automobilisten;

Overwegende dat het verkeersluwer maken van een wijk niet mag leiden tot een verplaatsing van het verkeer naar andere woonwijken;

Overwegende dat de gemeenten Oudergem en Watermaal-Bosvoorde, evenals de bewoners en handelaars die de gevolgen ondervinden van het besluit betreffende het invoeren van eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug, niet zijn geraadpleegd alvorens het besluit werd genomen;

Overwegende dat er geen mobiliteitsstudie over de gevolgen in termen van verkeersverplaatsing van de invoering van een eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug bestaat;

Overwegende dat de wegen en de wijken Visserij en Keymplein een meer dan aanzienlijke toename van het verkeer kennen (45% in juni 2021);

Overwegende dat de Visserijstraat en de Visélaan als gevolg van de invoering van het eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug belangrijke verkeersverplaatsingsassen zijn geworden;

Overwegende dat de weginfrastructuur van de Visserijstraat niet op een dergelijke verplaatsing van de verkeersbelasting is berekend en dat de kwestie van de stabiliteit van de rijweg aan de orde wordt gesteld;

Overwegende dat lijnen 95, 41 en 17 die de verschillende woonwijken van Oudergem, Elsene en Watermaal-Bosvoorde bedienen, hun reissnelheid zien dalen;

Overwegende dat sommige woningen lijden onder deze grote verkeersverschuiving;

Overwegende dat de aanpassingen van de Fraiteurbrug de doorstroming van het autoverkeer sterk belemmeren, terwijl deze brug een aanzienlijke hoeveelheid pendelaars vanaf de E411 te verwerken krijgt;

Gezien de herhaalde klachten van de handelaars rond het kerkhof van Elsene, die het aantal bezoekers aan hun zaak zien afnemen;

Overwegende dat een petitie met tot nu toe meer dan 1.700 handtekeningen de heropening van de Fraiteurbrug vraagt;

Vraagt aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering om:

  • een globale mobiliteitsstudie uit te voeren over de invoering van eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug voor het autoverkeer en de gevolgen daarvan voor de wijken van de gemeenten Oudergem, Elsene en Watermaal-Bosvoorde;
  • deze studie in overleg met de drie gemeenten uit te voeren;
  • een burgerparticipatieproces in de geest van Good Move op gang te brengen om de resultaten van deze studie voor te stellen en mee te werken aan een mobiliteitsoplossing die voor iedereen aanvaardbaar is en erop gericht is om de woonwijken verkeersluwer te maken en de verplaatsing van het doorgaand verkeer te vermijden;
  • in afwachting van de resultaten van deze studie en het overleg met de gemeenten, de bewoners en de handelaars, de Fraiteurbrug dringend opnieuw in de twee richtingen open te stellen voor het autoverkeer;

Vraagt aan het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Oudergem om:

  • deze motie te steunen;
  • zijn verzet kenbaar te maken tegen het eenzijdige besluit tot invoering van het eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug;
  • zijn grote bezorgdheid uit te spreken over de verkeersverschuiving in de Visserijstraat;  
  • een overlegvergadering met de bewoners te houden over de huidige situatie in de Visserijstraat;
  • de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van de colleges van de gemeenten Elsene en Watermaal-Bosvoorde van deze motie in kennis te stellen en ze over te maken.

 

 

 

Zitting van 25.11.2021 - Documenten

 

De zittingsuitzending

 

 

Benchmark

07:04 | Motie betreffende de invoering van het eenrichtingsverkeer op de Fraiteurbrug voor het autoverkeer