Mondelinge vraag van de heer Christian Grétry en Mevrouw Jasmine Boumraya (ECOLO-GROEN): B22 en B23 tekens

Meneer de Voorzitter,
Meneer de Burgemeester,
Dames en heren Schepen,
Beste collega's,
U hebt met ons de huidige aanzienlijke groei van het aantal fietsers in onze gemeente en in het hele Brusselse Gewest kunnen vaststellen. We moeten dus alles in het werk stellen om deze groeiende fietsgemeenschap veiliger te maken en te stimuleren door haar reizen vloeiender te laten verlopen.
Sinds 2012 staat de wet het plaatsen van B22/B23-borden bij verkeerslichten toe. Deze borden geven de fietser toestemming om het rode of oranje licht over te steken om rechtsaf te slaan/rechtdoor te gaan. De enige voorwaarde voor het gebruik van dit recht van overpad is om plaats te maken voor andere gebruikers, met name voetgangers.
Deze borden stimuleren het fietsen op verschillende manieren, via :
  • een verkorting van de wachttijd bij verkeerslichten (10% van de tijd van een citytrip)
  • een verbetering van de verkeersveiligheid (door te voorkomen dat men in de dode hoek van vrachtwagens blijft)
  • minder moeite te doen (herstarten vanaf een stop staat gelijk aan 80m meer lopen)
De installatie van deze panelen voldoet precies aan deze doelstellingen van veiligheid en vloeibaarheid.
Onze vragen zijn dan ook de volgende:
  • Wat is de huidige situatie bij Auderghem met betrekking tot de plaatsing van B22- en B23-panelen?
  • Wat is de procedure om de plaatsing van de panelen te valideren?
  • Kunnen burgers de plaatsing van borden aanvragen? En zo ja, aan wie moeten ze hun verzoek richten?
Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
Christian Grétry en Jasmine Boumraya
  • Antwoord van Mevrouw Sophie de Vos, Schepen:
Het College van Burgemeester en Schepen heeft op 10 november 2020 besloten om verschillende B22- en B23-verkeersborden te plaatsen bij de verschillende verkeerslichten van de gemeente, wanneer het niet onmogelijk is om deze om veiligheidsredenen te plaatsen. Borden B22 en/of B23 worden bij de volgende verkeerslichten geplaatst:
  • Gabriel Emile Lebonlaan op nr. 84 ;
  • Sint-Juliaanskerklaan op nummer 14;
  • Woluwelaan op nummer 30;
  • Joseph Chaudronlaan op nr. 112;
  • Jean Van Horenbeecklaan op nr. 33 en 41;
  • Invalidenlaan, met de nummers 24, 88, 152 en 198
De procedure die is ingesteld om de plaatsing van deze borden te valideren is dezelfde als voor elke wijziging van de bewegwijzering in de openbare ruimte.
Concreet ontvangt de mobiliteitsdienst een verzoek van een burger, de politie, elke andere geïnteresseerde of hij handelt op eigen initiatief. Dit verzoek wordt geanalyseerd op het niveau van de Dienst Mobiliteit tijdens een "Mobiliteit"-bijeenkomst. Er wordt een advies gevraagd aan de lokale politie over de uit te voeren maatregelen.
Het College van Burgemeester en Schepenen neemt vervolgens een besluit tot wijziging van het Aanvullend Reglement op de politie van het wegverkeer. Pas dan kunnen de aanpassingen plaatsvinden.
Burgers kunnen de plaatsing van verkeersborden rechtstreeks aanvragen bij de Dienst Mobiliteit in het geval van gemeentelijke wegen (mobilite@auderghem.brussels) (02/676.48.76).