Alle news
Brussel verscherpt toezicht op gedeelde scooter-, fiets- en stepdiensten

30/12

Brussel verscherpt toezicht op gedeelde scooter-, fiets- en stepdiensten

Sinds hun komst op de Brusselse voetpaden zijn deelfietsen en -steps het onderwerp van klachten van voetgangers. Ze worden vaak overal achtergelaten en bewegen met de wind mee, waardoor openbare ruimten vol komen te staan. Dit vormt een grote bron van ergernis voor andere voetgangers, die soms tussen de steps moeten slalommen die hier en daar worden achtergelaten.

Naar aanleiding van dit fenomeen schrijven gemeenteambtenaren bekeuringen uit tegen gebruikers en verhuurbedrijven op basis van ons algemeen politiereglement (artikel 55 §§ 1 en 8 en 56). Op elk voertuig dat onze regels overtreedt, worden stickers geplakt.

Helaas stelden we vast dat dit niet genoeg was om het fenomeen in te dammen. Gebruikers blijven hun voertuigen overal achterlaten, zonder aandacht te schenken aan andere gebruikers.

Afgelopen zomer nam de Brusselse regering, onder druk van de lokale overheden, een nieuw besluit aan met als doel deelfietsdiensten in Brussel (inclusief steps) beter te reguleren. Het doel is om het aantal exploitanten en de totale vloot te beperken en parkeren buiten speciale zones (dropzones) te verbieden.

Beperking van het aantal exploitanten en de omvang van de vloot

Dit najaar lanceerde Brussel Mobiliteit een oproep tot kandidaatstelling om alle deelfietsdiensten te identificeren die hun diensten in Brussel mogen aanbieden.

Onder de vele selectiecriteria onderzocht de overheid of de exploitanten in staat waren om de parkeer- en verkeersveiligheidsregels na te leven, of de exploitanten de impact op het verkeer beperken, of hun diensten toegankelijk en inclusief waren, of deze diensten geïntegreerd waren in het Brusselse vervoersaanbod, enz. Uitstekende milieuprestaties en sociaaleconomische prestaties vormden ook belangrijke factoren.

Brussels Mobiliteit ontving 27 aanvragen van 15 exploitanten. De competitie was succesvol en de kwaliteit van de offertes was bijzonder hoog. Onder de vele voorstellen van de winnaars is het vermeldenswaardig dat de Brusselaars zullen kunnen profiteren van de veiligste en meest precieze voertuigen en de nieuwste generatie boordtechnologie, dat de voertuigen die worden gebruikt om de dienst uit te voeren (bestelwagens, bakfietsen) 100% vrij zullen zijn van directe uitstoot en dat er speciale tarieven zullen zijn voor verschillende doelgroepen.

Bolt en Dott zullen de enige 2 operatoren zijn die gemachtigd zijn om in totaal 8.000 steps aan te bieden in het hele Brusselse Gewest (tegenover meer dan 24.000 die momenteel in omloop zijn). Om de andere operatoren de tijd te geven om zich aan te passen, is er een overgangsperiode gepland tot 1 februari 2024.

Naast steps resulteerde de oproep tot kandidaatstelling in de aanstelling van 3 exploitanten voor deelfietsdiensten (3 x 2.500 fietsen) Bolt, Dott en Voi, 2 exploitanten voor scooters (2 x 300 scooters) Felyx en GO sharing en 2 exploitanten voor bakfietsen (2 x 150 bakfietsen) TIER en Pony.

Verbod op parkeren buiten de aangewezen zones

Op basis van de nieuwe regionale wetgeving heeft de gemeente Oudergem dan ook beslist om haar arsenaal tegen het ongeoorloofd parkeren van gedeelde voertuigen te versterken door specifieke parkeerzones (dropzones) in te stellen op haar grondgebied.

Deze gebieden zijn speciaal ontworpen om speciale parkeerruimte te bieden voor steps en fietsen, waardoor potentiële obstakels op voetpaden worden verminderd en de doorstroming van het voetgangersverkeer wordt verbeterd. Dit initiatief heeft als doel het verantwoord gebruik van deelfietsen en -steps aan te moedigen en tegelijkertijd de impact op het dagelijks leven in de gemeenschap te minimaliseren.

Enkele belangrijke punten:

  1. Locatie dropzone: de dropzone is zorgvuldig gekozen om de overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken. Er zijn specifieke wegmarkeringen en duidelijke borden geïnstalleerd om gebruikers te begeleiden.
  2. Doel van de dropzone:  Het doel van de dropzone is om het parkeren van deelfietsen en -steps te concentreren in een specifiek gebied, zodat er minder obstakels zijn op de voetpaden en voetgangers zich vrijer kunnen bewegen.
  3. Verplicht gebruik: Vanaf 1 januari 2024 zijn parkeerzones verplicht. Het is onmogelijk om de verhuur van het voertuig te stoppen als het niet op de aangewezen plekken geparkeerd staat.

Alle specifieke parkeerzones in Oudergem werden op tijd geïnstalleerd. De twee exploitanten die zijn geselecteerd (Bolt en Dott) om in Brussel te werken, hebben hun aanvragen bijgewerkt en het parkeren buiten dropzones verboden vanaf 1 januari 2024.

Het is echter mogelijk dat u nog steeds voertuigen buiten de dropzones vindt, aangezien de andere exploitanten hun aanvragen niet hebben bijgewerkt, aangezien ze het Brussels Gewest op 1 februari 2024 definitief zullen verlaten. Tot die datum zal er dus een overgangsperiode zijn.

Vanaf 1 februari 2024 wordt al het materiaal dat buiten de dropzones wordt aangetroffen, in rekening gebracht en verwijderd. U kunt overtredingen ook melden via de applicatie Fix My Street.

Wij danken u voor uw begrip en medewerking bij de uitvoering van dit initiatief. De gemeente Oudergem moedigt het gebruik van gedeelde vervoermiddelen aan, maar dat betekent niet dat iedereen ze kan laten waar ze willen. We leven in een gemeenschap en elke burger heeft een cruciale rol te spelen in het respecteren van anderen, in het bijzonder voetgangers. Samen helpen we een duurzame stedelijke omgeving te creëren die gebruiksvriendelijk is voor iedereen.