Met deze nieuwsbrief houdt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) u op de hoogte over de actuele hinder en mogelijke wijzigingen tijdens de renovatie van de Leonardtunnel in Tervuren. Alle actuele info vindt u steeds op: www.wegenenverkeer.be/leonardtunnel.
Onderhoud tunnel E411: al het verkeer door één koker
In de loop van april of mei 2025 starten we met het onderhoud van de tunnel van de E411 in Tervuren. Dat is de tunnel op het niveau ‘-1’ van het Leonardkruispunt, net boven de tunnel van de Brusselse ring (R0). Wanneer we aan de koker voor het verkeer richting Brussel werken, zal het verkeer in beide richtingen door de koker richting Namen rijden, over drie rijstroken. Omgekeerd zal al het verkeer (ook het verkeer richting Namen) door de koker rijden waar normaal gezien enkel het verkeer richting Brussel rijdt, wanneer we werken in de koker van de rijrichting Namen - ook over drie rijstroken.
Onder het Leonardkruispunt bevinden zich twee tunnels, een 360 meter lange voor de Brusselse ring (R0) en een 80 meter lange voor het verkeer van de E411. De tunnel van de ring krijgt sinds maart 2023 een integrale renovatie. Vanaf april/mei 2025 begint de renovatie van de tunnel van de E411.
Eén rijstrook richting Brussel, twee richting Namen
Wanneer het verkeer in de beide rijrichtingen van de E411 over drie rijstroken rijdt, zal het verkeer richting Brussel over één rijstrook rijden en het verkeer richting Namen over twee rijstroken - en dat in beide fasen (wanneer we in de koker voor het verkeer richting Brussel werken én wanneer we in de koker voor het verkeer richting Namen werken). Voor het verkeer richting Brussel betekent dat een zwaardere ochtendspits dan de situatie zonder werken. De beslissing om de werf zo in te richten, is gebaseerd op telgegevens en prognoses van het Verkeerscentrum. Als het verkeer richting Brussel twee rijstroken zou krijgen, zou er meer hinder zijn en zouden files mogelijk tot in Oudergem reiken. Dat willen we vermijden.
Hinder Brusselse ring tot april/mei 2025
Eerder werd aangekondigd dat de twee kokers van de Brusselse ring eind november overdag opnieuw open zouden kunnen gaan, maar dat bleek niet haalbaar. De afgelopen maanden is gebleken dat het onderhoud van een balkenrooster aan het plafond tussen de twee verdiepingen van het Leonardkruispunt langer zal duren dan voorzien. We hebben ook onverwacht voegen moeten aanleggen aan de uiteinden van de tunnelkokers. Alle onverwachte en bijkomende werken samen resulteren in een vertraging van vier à vijf maanden (m.a.w. tot april / mei ‘25 in plaats van november ‘24).
Vandaag rijdt het verkeer van de binnenring bovengronds over het Leonardkruispunt. Dat blijft zo tot april/mei. Ook de verbindingen voor het verkeer vanuit Oudergem richting Waterloo en voor het verkeer van Waterloo naar Oudergem blijven tot april/mei afgesloten.
Hinder ring vanaf april/mei
De meeste werken in de tunnel van de ring zullen volgens de huidige planning tot april/mei 2025 duren. Daarna wordt er nog ‘s avonds en ’s nachts (van 20:30 uur tot 5:30 uur) gewerkt in de tunnelkokers van de ring, maar overdag zal het verkeer de volledige breedte van de ring kunnen gebruiken. Ook de verbindingen tussen Oudergem en Waterloo zullen in april/mei ‘25 in beide richtingen weer opengaan. Als er de komende maanden nog verschuivingen in de planning zijn, melden we dat via deze website.
Hinder weekend 9, 10 en 11 november
Aan de uitgang van de tunnelkoker van de binnenring staat een tent die ervoor zorgt dat we ook bij nat en koud weer kunnen verderwerken. Komend weekend, van 9 t.e.m. 11 november, verplaatsen we de tent naar de ingang van dezelfde koker. Om dat veilig te kunnen doen, wordt er een rijstrook ingenomen voor het verkeer richting Zaventem. Bestuurders die dit weekend richting Zaventem rijden, zullen tijdelijk over één rijstrook moeten rijden. Dat zal met bijkomende vertragingen gepaard gaan.
De gemeente Oudergem is nog steeds op zoek naar oplossingen om de overlast van deze werf te beperken en heeft het volgende voorgesteld:
- Gratis ontradingsparkings in de GEN-zone alsook gratis parkeerplaatsen bij NMBS-stations;
- Een verhoogd aanbod van het openbaar vervoer (NMBS, TEC, De Lijn) vanuit Vlaanderen en Wallonië;
- Omleidingen naar NMBS-stations die met de S-trein voor een verbinding zorgen met het centrum van Brussel;
- Handhaving van de maximale capaciteit van het openbaar vervoer, zelfs buiten de spitsuren;
- Een verlenging of zelfs de aanleg van nieuwe busbanen voorbij het Leonardkruispunt en zelfs tot in Waver, bijvoorbeeld;
- Openstellen van busbanen voor carpoolen waarbij controles worden uitgevoerd via camera's of door politieagenten;
- Uitgebreidere werktijden op de werf om ook in het weekend te kunnen werken;
- Werkzaamheden aan de verkeerslichtfasen op belangrijke kruispunten, met name het kruispunt Vorst x Herrmann-Debroux, om de verkeersdoorstroming te verbeteren.