Vacature: Hoofd sociaal assistent - OCMW Oudergem - Sociale Zaken

Wij zijn momenteel op zoek naar een voltijdse hoofd sociaal assistent voor de Algemene Sociale Dienst en de Jongerenafdeling van het OCMW van Oudergem.

Bent u op zoek naar een betekenisvolle functie, dicht bij de mensen? Sluit u dan aan bij het OCMW van Oudergem.

Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW) heeft als missie ervoor te zorgen dat personen en gezinnen de nodige sociale hulp krijgen, zodat iedereen een leven kan leiden in overeenstemming met de menselijke waardigheid. Het OCMW kan dan ook aan elke persoon die op zijn grondgebied woont, sociale hulp en/of verschillende diensten aanbieden (juridische hulp, schuldbemiddeling, hulp bij werkgelegenheid, thuiszorg, plaatsing in een rusthuis, enz.).

Als OCMW in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven wij een kleinschalige organisatie, dicht bij onze begunstigden. Deze aanpak stelt ons in staat om elke begunstigde op een persoonlijke en aandachtige manier te ondersteunen, rekening houdend met hun specifieke behoeften en individuele situatie. Ons doel is om onze begunstigden te begeleiden gedurende hun traject, hen te helpen hun moeilijkheden te overwinnen en hun levenskwaliteit op een duurzame manier te verbeteren.

Algemene taken

  • U coördineert en begeleidt het werk van de maatschappelijk werkers, met inachtneming van de wetten, interne richtlijnen en procedures van het centrum, en u zorgt ervoor dat de gebruikers centraal staan in de sociale interventie.
  • U draagt bij aan de verwezenlijking van de doelstellingen van de sociale dienst, in overeenstemming met het sociaal beleid van het centrum, en motiveert de teams om te streven naar kwalitatief en aangepast sociaal werk, dat inspeelt op de geconstateerde sociale noden.
  • U zorgt voor de samenhang van het werk van de teams in nauwe samenwerking met de andere diensten van de administratie.

Belangrijkste activiteiten

In samenwerking met de tweede hoofdmaatschappelijk werker van de algemene sociale dienst en de jongerenafdeling:

  • U beheert een team van maatschappelijk werkers: begeleiden, ondersteunen, opleiden, aansturen, individuele en collectieve doelstellingen bepalen, evalueren, enz. - zorgen voor een eerlijke verdeling van de werklast.
  • U creëert een teamdynamiek en een rustige en constructieve werksfeer. U zorgt ervoor dat iedereen op een professionele manier betrokken is, met respect voor de deontologie en de specifieke methodologieën van het maatschappelijk werk.
  • U informeert en zorgt voor de goede integratie en naleving van de sociale, wettelijke en reglementaire bepalingen in de dossiers die door het team worden behandeld.
  • U superviseert de kwaliteit van het sociale werk in de dossiers die door de maatschappelijk werkers worden behandeld.
  • U analyseert en stelt verbeteringen voor in de werkprocessen, de werking en de organisatie van de dienst.
  • U organiseert het werk van de teams, met name het beheer van urgente situaties.
  • U beheert en ontwikkelt allerlei projecten.
  • Als gedelegeerde van het bestuur vertegenwoordigt u het OCMW bij externe organisaties die in dezelfde domeinen actief zijn, en u zorgt voor terugkoppeling.

Uw plaats in het team

  • Uw verantwoordelijke: de Directeur van Sociale Actie.
  • Uw collega's die verantwoordelijk zijn voor diensten:
    • Een co-hoofdmaatschappelijk werker voor de algemene sociale dienst en de jongerenafdeling.
    • Een verantwoordelijke voor de dienst Maatschappelijke Integratie (MI).
    • Een verantwoordelijke voor specifieke cellen (Huisvesting, Schuldbemiddeling, Energie).
    • Een verantwoordelijke voor het administratief team.
    • Een verantwoordelijke voor de Thuiszorgdienst.
  • De collega’s waarvoor u verantwoordelijk bent:
    • Een team van maatschappelijk werkers onder de 13 maatschappelijk werkers van de algemene sociale dienst en de jongerenafdeling.

Uw profiel

  • U bent houder van een bachelordiploma maatschappelijk assistent.
  • U hebt minstens 5 jaar ervaring in de sociale sector.
  • U hebt ervaring met leiderschap en beschikt over goede managementvaardigheden.
  • U bent betrokken bij uw werk en in staat om uitdagingen aan te gaan.
  • U bent resultaat- en oplossingsgericht.
  • U kunt bemiddelen en conflicten beheren.
  • U beschikt over goede sociale vaardigheden (actief luisteren en empathie).
  • U kunt afstand nemen en complexe en diverse situaties beheren.
  • U bent vertrouwd met standaardkantoortoepassingen.
  • U hebt kennis van de wetgeving met betrekking tot het beroep, de instellingen en hun regels van werking.

Ons aanbod

  • Een voltijdse functie met verantwoordelijkheid, verrijkend en dicht bij de mensen.
  • Een salaris in overeenstemming met de barema's van de openbare dienst niveau BH5 (met vakantiegeld en eindejaarspremie). Nuttige anciënniteit wordt volledig overgenomen.
  • Maaltijdcheques (8€/dag).
  • Ziekenhuisverzekering.
  • Aanvullend pensioen.
  • Een gratis abonnement bij de MIVB en een tussenkomst in de kosten van andere openbaar vervoerabonnementen en/of fiets- of voetgangersvergoeding.
  • Aantrekkelijke verlofregeling.
  • Een gevarieerde job met verantwoordelijkheden en persoonlijke bijdragen, met tal van opleidingsmogelijkheden.
  • Een goede balans tussen werk en privéleven.
  • De kans om deel uit te maken van een dynamische en solidaire dienst.

Hoe solliciteren?

Stuur ons uw cv, uw motivatiebrief, een kopie van uw diploma maatschappelijk werk of gelijkwaardigheid vóór 3 oktober 2024 naar het volgende adres: jobs@auderghem.brussels.

Wij beheren actief diversiteit door gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selectieprocedures te garanderen voor al onze kandidaten.