Geachte mevrouw, geachte heer,
Deze omzendbrief geeft verduidelijking bij de volgende stappen van de COVID-19-vaccinatie en het verdeelmodel na de sluiting van de vaccinatiecentra.
Context
Het laatste vaccinatiecentrum, Pacheco, en de hub Kruidtuin hebben op 17 maart 2023 hun deuren gesloten. Die sluitingen zijn de laatste stap van het deactivatieplan van de vaccinatiecentra in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Aan het einde van de pandemie blijft vaccinatie tegen COVID-19 een belangrijke manier om zich te beschermen tegen dat virus. Daarom hebben de Brusselaars verschillende mogelijkheden om zich te laten vaccineren: ze kunnen contact opnemen met huisartsen, apothekers, medische huizen en medische centra die bij de vaccinatie betrokken zijn. Voor kinderen en mensen met allergieën zijn er andere opties om zich te laten vaccineren.
Vaccinatie-aanbod
Burgers kunnen zich nog steeds laten vaccineren bij hun behandelend arts of in een van de honderdvijftig apotheken die COVID-19-vaccinatie aanbieden.
In collectieve voorzieningen kan de coördinerend en raadgevend arts vaccinatiesessies organiseren.
Het vaccin Pfizer Comirnaty Original/Omicron BA.4-5 wordt als standaardvaccin aangeboden aan alle patiënten vanaf twaalf jaar, zowel voor het basisvaccin als voor het boostervaccin.
Daarnaast kunnen artsen andere vaccins krijgen om hun patiënten te vaccineren.
De doelgroepen van die andere vaccins zijn:
- kinderen van zes maanden tot vijf jaar – uitsluitend in drie referentieziekenhuizen1;
- kinderen van vijf tot twaalf jaar;
- personen van twaalf jaar en ouder die om medische redenen het standaardvaccin niet mogen krijgen.
Diensten voor de bevolking
Er is besloten het vaccinatiecentrum en de kiosk Pacheco op 17 maart 2023 te sluiten en in eerste instantie een aantal activiteiten over te dragen aan de COVID-19-telefoonlijn: 02 214 19 19.
Het callcenter zal de volgende activiteiten uitvoeren:
- informeren over de strategie inzake vaccinatie, testen en opsporing van COVID-19;
- vaccinatiecertificaten via de post verzenden;
- Freshdesktickets verwerken, inclusief fouten in verband met het certificaat, het INSZ- of BIS-nummer, de vaccinatie, enz.;
- helpen bij het maken van afspraken voor COVID-19-vaccinatie in apotheken.
Voor de activiteiten die niet kunnen worden overgenomen door het callcenter, wordt bekeken hoe bestaande diensten zouden kunnen worden ingezet. Binnenkort zal met de verschillende actoren en diensten overlegd worden om de volgende stappen van de overgangsfase voor te bereiden.
We hopen u voldoende te hebben geïnformeerd en willen u nogmaals bedanken voor uw langdurige inzet in de strijd tegen het coronavirus.
Met vriendelijke groet,
Diensten van het Verenigd College – Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie