Op deze symbolische datum “17/11” lanceert Infrabel een digitale campagne om mensen te herinneren aan het bestaan van dit gratis nummer om een noodgeval aan een overweg te melden. Wie 1711 belt, komt rechtstreeks in contact met een medewerker van de verkeerscentrale. Aan deze persoon kan je een dreigend gevaar melden. Treinen kunnen dan onmiddellijk worden gestopt om een botsing en de vaak ernstige gevolgen ervan te voorkomen.
Verschillende aanrijdingen vermeden … toch is maar 1 op de 3 oproepen pertinent
Zondag 20 oktober, iets voor de middag, een auto valt stil op de overweg van de Parijsestraat in Astene, Oost-Vlaanderen. De bestuurder verlaat onmiddellijk zijn voertuig. Net op dat moment fietst Jan Vermeulen, burgemeester van Deinze, samen met een paar wielervrienden voorbij en ziet het gebeuren. De burgemeester houdt het hoofd koel en belt meteen het gratis noodnummer 1711 dat hem rechtstreeks verbindt met de verkeersleiding van Infrabel. Het treinverkeer in de buurt wordt onmiddellijk stilgelegd. Een mogelijke aanrijding is vermeden.
Sinds de ingebruikname, midden februari, ontvangt 1711 ongeveer 150 oproepen per maand. Toch is het nummer nog te weinig gekend en als het gebeld wordt, wordt het soms verkeerd gebruikt. Een blik op de cijfers: 35% van de oproepen zijn relevant. Zoals de oproep in Astene waar het gaat om een potentieel kritieke situatie. Eén op de twee oproepen (52%) wordt te goeder trouw gedaan door een getuige, maar gaat over een niet dringende situatie of een incident waar geen verband is met een overweg. De overige 13% waren foutieve meldingen.
Op de symbolische datum “17 november - 17/11” lanceert Infrabel een campagne om mensen te herinneren aan het bestaan en het correcte gebruik van dit unieke gratis nummer. Het noodnummer moet worden gebeld wanneer een voertuig, voorwerp of persoon vast komt te zitten op een overweg en niet meteen weggeraakt. Sinds de lancering waren er al verschillende pertinente oproepen. De voorbije maand oktober alleen al waren er vier erg relevante oproepen. Op 11 oktober kon de aanrijding van een fietser, die op een overweg in Malderen (Vlaams-Brabant) gevallen was, vermeden worden. Daarnaast werden ook twee mogelijke aanrijdingen met een auto in Deinze (Oost-Vlaanderen) op 20 oktober en in Lede (Oost-Vlaanderen) op 28 oktober verhinderd. Om nog maar te zwijgen van het incident in Astene op 20 oktober.
Toch toont een recent voorbeeld ook aan dat er meer nood is aan de zogenaamde “1711-reflex”: het gaat dan over het voorval met de aanhangwagen van een landbouwmachine die afgelopen augustus losraakte in de streek van Doornik en dat zowat alle nieuwsuitzendingen haalde. Naar alle waarschijnlijkheid had een oproep naar 1711 ervoor kunnen zorgen dat de TGV hogesnelheidstrein nog tijdig kon gestopt worden.
Belangrijke opmerking: als een bestuurder pech krijgt op een overweg, moet die eerst uitstappen en zich achter de slagbomen in veiligheid brengen voor 1711 te bellen.
De ideale oplossing is ongetwijfeld om dit nummer op te slaan in je gsm, maar om 1711 bij een zo breed mogelijk publiek kenbaar te maken, lanceert Infrabel vandaag een sensibiliseringscampagne. Eerst op sociale netwerken maar ook in samenwerking met NMBS: op de schermen in stations zal een specifieke “1711”-visual te zien zijn.
Daarnaast is er ook een sticker op elk verkeerslicht aan de 1.400 overwegen van het publieke spoornet. Daarnaast geeft een tweede sticker het nummer van de spoorlijn en de overweg aan. Door deze informatie door te geven, kan de Infrabel medewerker die verantwoordelijk is voor het treinverkeer de beller onmiddellijk lokaliseren, zelfs als hij of zij de naam van de straat of plaats niet kent, en de juiste maatregelen nemen.
Dagelijks 2u25 vertragingen !
In 2023 waren er 31 ongevallen aan overwegen met, helaas, zes doden en vijf zwaargewonden. Naast de menselijke tragedie veroorzaakten deze ongevallen - en incidenten zoals botsingen met slagbomen - een gemiddelde vertraging van 2 uur 25 minuten per dag.
Infrabel doet er alles aan om deze cijfers naar beneden te krijgen. In het kader van de veiligheid, en waar mogelijk, sluit Infrabel jaarlijks tientallen overwegen en vervangt ze door mobiliteitsalternatieven zoals tunnels, bruggen of langswegen. Daarnaast zijn er nog andere maatregelen zoals het plaatsen van LED verlichting op de slagbomen van 20 overwegen om hun zichtbaarheid te verbeteren. Infrabel is ook bezig om een 70tal van deze overwegen uit te rusten met een camera met kunstmatige intelligentie. Dit innovatieve toestel maakt het mogelijk om automatisch (en met een zeer kleine foutenmarge) een waarschuwing te sturen naar de verkeerscentrale in geval van botsingsgevaar.
Overtredingen aan overwegen kunnen leiden tot boetes van €320 tot €4.000, intrekking van het rijbewijs en een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar. Overtreders moeten ook een vergoeding betalen voor geleden schade en minuten vertraging voor het treinverkeer bij een incident.