Mondelinge vraag van de heer Christophe Magdalijns over de uitzetting van personen die het gebouw Waversesteenweg 1085 illegaal bewonen.

Dames en heren van het college,
Het College heeft onlangs kennis genomen van een beschikking van 15 september 2022 en een verzoek bekrachtigd dat op dezelfde dag bij de president van de Franstalige rechtbank van eerste aanleg van Brussel is ingediend betreffende de uitzetting van personen die illegaal een gebouw aan de Waversesteenweg 1085 bezetten. Het blijkt dat dit gebouw eigendom is van de gemeente.
Ik wil graag meer informatie over dit specifieke punt:
  • Kunt u ons meer details geven over de omstandigheden die tot dit geschil hebben geleid?
  • Wat zegt de beschikking van 15 september 2022 in het algemeen?
  • Met welk doel bekrachtigt het college het verzoek aan de president van het Gerecht?
  • Wat is de schade voor de gemeente als gevolg van deze illegale bezetting?
Dank u voor uw antwoorden,
14 oktober 2022,
Christophe Magdalijns
  • Antwoord van de heer Michel Blampain, Schepen :
Raadslid,
Dank u voor uw vraag.
De omstandigheden waaronder het betrokken gebouw illegaal in gebruik is genomen, houden onvermijdelijk verband met de tijdelijke leegstand ervan. Deze staat van leegstand wekte de belangstelling van krakers die het slot van alle toegangsdeuren wisten open te breken. De administratie kreeg kennis van deze bezetting eind augustus 2022.
Het gebouw staat momenteel leeg omdat het, zoals u weet, binnenkort wordt verkocht. Alle huurovereenkomsten met de huurders in het gebouw zijn derhalve opgezegd, overeenkomstig artikel 2.1 van het memorandum of understanding met de overnemende vennootschap, dat ons verplicht het gebouw vrij van enige bezetting op te leveren.
Het verzoek is bedoeld om onze contractuele verplichtingen na te komen, maar natuurlijk ook om de veiligheid van het pand, de bewoners en de buren te waarborgen, aangezien het gebouw in de huidige situatie niet volledig veilig kan worden bewoond om de redenen die ik zal noemen wanneer ik inga op het punt van de door de gemeente geleden schade.
Dit strookt met onze algemene plicht om onze eigendommen met de nodige zorg en toewijding te beheren.
De inhoud van het bevel van 15 september is eenvoudig. Op basis van de overgelegde stukken heeft de president van het Gerecht zich beperkt tot de vaststelling dat :
  • het gebouw is gekraakt, zoals blijkt uit het politierapport van 2 september 2022 na een bezoek ter plaatse en een fotoverslag;
  • werden de sluizen gesplitst en de meters illegaal heropend;
  • door deze illegale bewoning, naast de hygiënische problemen, risico's van brand, ontploffing, vergiftiging, elektrocutie of overstroming worden veroorzaakt en dat dit gevaar ook de buurt treft.
In het licht van deze bevindingen concludeerde hij "dat verzoeker toestemming moet krijgen om de krakers te laten uitzetten; dat er inderdaad sprake is van uiterste spoed en absolute noodzaak om deze uitzetting toe te staan".   
Een kopie van dit besluit kan u uiteraard worden toegezonden.
Wat de beraadslaging van de Raad van 27 september betreft, gaat het om de erkenning van het genomen besluit en de a posteriori goedkeuring van het met spoed ingediende verzoek, overeenkomstig artikel 270 van de Nieuwe Gemeentewet.
Ten slotte is de schade voor de gemeente tweeledig. Naast het risico dat voor de openbare ruimte is ontstaan, zijn veel elementen in het gebouw zwaar beschadigd en/of gestolen. Radiatoren, koperdraden, structurele elementen zoals bijvoorbeeld de trapleuning werden gestolen en vele ramen werden gebroken. Deze diefstallen en beschadigingen veroorzaken mede het bovengenoemde risico. Anderzijds draagt de gemeente de financiële kosten van de gerechtelijke procedures die worden aangespannen om aan haar beheers- en veiligheidsverplichtingen te voldoen. Deze kosten omvatten uiteraard advocatenkosten, deurwaarderskosten, registratierechten of gewoon de tijd die het administratief personeel besteedt aan het beheer en de oplossing van het probleem.
Ik hoop dat ik uw vragen zo nauwkeurig mogelijk heb kunnen beantwoorden.

 

 

Zitting van 20.10.2022 - Documenten

 

De zittingsuitzending

 

Benchmarks

  1. 00:02:32 | Proces-verbaal van de Gemeenteraadszitting van 29.09.2022 - Goedkeuring
  2. 00:02:37 | Mededelingen : Lijst van opdrachten gegund via onderhandelingsprocedure.
  3. 00:02:42 | Mededelingen : Lijst van besluiten van de Burgemeester - artikelen 133 et 135 NGW
  4. 00:02:52 | Ontslag van een lid dan de Gemeenteraad - Aktename
  5. 00:03:07 | Onderzoek der geloofsbrieven van het plaatsvervangend lid van Mevrouw Jasmine Boumraya. Eedaflegging en aanstelling van de heer Ivo Van Ginneken.
  6. 00:04:09 | Gemeenteraad - Voorranglijst
  7. 00:04:16 | Gemeenteraad - samenstelling van de commissies - wijziging
  8. 00:04:22 | Begrotingswijziging nr 3 gewone dienst en nr 4 buitengewone dienst - dienstjaar 2022
  9. 00:04:32 | Overeenkomst voor de overdracht van aandelen van de C.V. En Bord de Soignes aan het gemeentebestuur van Oudergem - Overdracht: 5.775 aandelen (0,29c/aandeel) - Bedrag: 1.674,75 euro
  10. 00:04:55 | Vijfde gemeentelijke kinderdagverblijf, Triomflaan : Principieel akkoord over de aanvraag om infrastructuursubsidie van het “plan Cigogne” voor het onderdeel van het gebouw gelegen op Triomflaan 160 bestemd voor het kinderdagverblijf
  11. 00:05:15 | BASISONDERWIJS - Inter-netwerk territoriale polen - Overeenkomst tussen de Gemeente Oudergem (organiserende overheid van de vier samenwerkende gemeentelijke basisscholen) en de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe (organiserende overheid van het scholencentrum "L'Ecole intégrée" (territoriale pool).
  12. 00:05:32 | BASISONDERWIJS - Arbeidsreglement - Gesubsidieerde gemeentelijke basisscholen.
  13. 00:05:51 | Subsidie 2022 ten gunste van de sportverenigingen van Oudergem
  14. 00:06:00 | Belgisch federaal programma voor gemeentelijke internationale samenwerking (PGIS) 2022-2026 - Specifieke samenwerkingovereenkomst tussen de gemeente Oudergem, de gemeente Aït Zineb (Marokko) en Brulocalis.
  15. 00:06:18 | Aanhangsel van de overeenkomst inzake de terbeschikkingstelling van een dienst van energieboekhouding met Sibelga - bekrachtiging
  16. 00:06:28 | Uitbetaling der toelages ingeschreven in de gewone begroting van het dienstjaar 2022 voor de Nederlandstalige culturele en vaderlandslievende verenigingen.
  17. 00:06:46 | Motie ter bestrijding van elke vorm van discriminatie bij de toekenning van federale steun voor energie
  18. 00:28:29 | Mondelinge vraag van mevrouw Stéphanie Paulissen (DéFI): « Côté Colline » project
  19. 00:42:39 | Mondeling vraag van Mevrouw Martine Maelschalck en Mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) : initiatieven om het leren van Nederlands te bevorderen.
  20. 00:54:16 | Mondeling vraag van Mevrouw Martine Maelschalck en Mevrouw Cécile Henrard (MR-openVLD) : besprekingen met Batopin over geldautomaten
  21. 00:59:58 | Mondelinge vraag van de heer Christophe Magdalijns over de uitzetting van personen die het gebouw Waversesteenweg 1085 illegaal bewonen.
  22. 01:04:59 | Mondelinge vraag van Mevrouw Véronique Artus over de benoeming van een coördinator van belanghebbenden voor de aanpak van dakloosheid op ons grondgebied
  23. 01:10:40 | Mondelinge vraag van mevrouw Carinne Lenoir (DéFI) : Stadmus Project