Gemeentepersoneel : Administratief statuut van het gemeentepersoneel. - Wijzigingen.
DE RAAD,
Gezien de nieuwe gemeentewet en meer bepaald het artikel 117 ;
Gezien de beraadslaging van de Gemeenteraad van 17 april 1997 (17.04.97/A/021), houdende: Secretariaat – Sociaal handvest – Nieuw statuut van het gemeentepersoneel, gewijzigd door deze van 16 oktober 1997 (16.10.97/A/015), 29 april 1999 (29.04.99/A/020), 17 oktober 2002 (17.10.2002/A/029), 26 mei 2005 (26.05.2005/A/018 en 019), 23 november 2006 (23.11.2006/A/030), 20 september 2007 (20.09.2007/A/029), 24 april 2008, 27 november 2008 (27.11.2008/A/030), 27 mei 2010 (27.05.2010/A/038), 27 januari 2011 (27.01.2011/A/018), 26 mei 2011, 24 oktober 2013, 18 juli 2014 (002/18.07.2014/A/0009), 23 oktober 2014, 24 september 2015 (002/24.09.2015/ A/0029), 27 oktober 2016 (002/27.10.2016/A/0019) en 21 december 2017 (002/21.12.2017/A/0042);
Gezien de beslissing van het Schepencollege van 7 juli 2020 (002/07.07.2020/B/0104), houdende : Wijziging van het administratief statuut van het gemeentepersoneel. – Princiepsakkoord voor de volgende wijzigingen :
- Vereenvoudiging van al de benoemings- en bevorderingsproeven van de niveaus A en B door enkel de schriftelijke proef o ver een onderwerp in verband met de functie en een mondelinge proef te weerhouden zoals voor de andere niveaus (artikel 64 van het statuut).
- Statutarisatie zonder proeven voor de contractuelen onder de volgende voorwaarden (artikel 17) :
- betrekking vacant verklaard door het Schepencollege ;
-
aangeworven zijn in de functie na :
- een openbare oproep
- het slagen van een schriftelijke aanwervingsproef en een mondelinge proef ;
- ten minste 5 jaar anciënniteit hebben in onze administratie ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
- Statutarisatie zonder proeven voor de agenten die gestatutariseerd zijn in andere openbare overheden, onder de volgende voorwaarden (artikel 17) :
- gestatutariseerd zijn in dezelfde functie of hetzelfde niveau ;
- betrekking vacant verklaard in het kader;
- 3 jaar anciënniteit ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
- Bevordering voor de agenten van het niveau E naar het niveau D zonder bevorderingsproeven , onder de volgende voorwaarden (artikels 35, 42 en 43) :
- betrekking vacant verklaard in het kader;
- 5 jaar anciënniteit ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest).
Overwegende dat het nodig is om het administratief statuut van het gemeentepersoneel in overeenstemming te zetten met deze beslissing die op substantiële wijze de statutarisatie- en loopbaanregels van het personeel wijzigt.
Anderzijds is het nodig om enkele technische aanpassingen te doen aan het statuut :
- art. 5 : vermelding van de technische graden van eerstaanwezend diensthoofd en afdelingshoofd;
- art. 14 : toegankelijkheid voor elke vacature voor elke kandidaat, zonder discriminatie;
- art. 17 : invoegen van de toelatingsvoorwaarden (diploma) ten gevolge van de creatie van de betrekking van technisch secretaris PMS en de toelating van agenten in hoedanigheid van technisch adjunct – kinderhelper in de kinderdagverblijven;
- art. 24 en 32 : actualisering van de benoemingen van de stagegesprekken (vervanging door functiegesprek, planningsgesprek en evaluatiegesprek). Organisatie van een functioneringsgesprek in het midden van de stageperiode;
- Art. 25 : vervanging van « ongunstig » door « onvoldoende» ;
Gezien de akkoordovereenkomst nr. 2020/3 van het Bijzonder Onderhandelingscomité dat vergaderde op 16 september 2020 ;
Op voorstel van het Schepencollege ;
BESLIST :
De volgende wijzigingen aan het administratief statuut van het gemeentepersoneel goed te keuren, als volgt (de weglatingen worden vermeld als
geschrapt
, de toevoegingen in het «
bleu
»)
:
HOOFDSTUK I – Over het personeel
Artikel 5 :
…
De volgende benamingen komen voor in het personeelskader :
Niveau A
A11 : gemeentesecretaris
A10 : gemeenteontvanger,
A7 : directeur humanresources,
A6 : administratief/
technisch
eerstaanwezend diensthoofd,
A5 : administratief/
technisch
afdelingshoofd,
A4 : eerstaanwezend attaché,
A1 : administratief/technisch/pedagogisch attaché
…
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie I – De openbare oproep
Artikel 14 :
…
Elke vacature staat open voor alle kandidaten. Tijdens de openbare oproep mag niet worden gediscrimineerd op grond van afkomst, geslacht, seksuele geaardheid of genderidentiteit, leeftijd, gezinssituatie, lidmaatschap of niet-lidmaatschap, reëel of verondersteld van een etnische groep, natie of ras, fysiek voorkomen, achternaam, gezondheidstoestand of handicap.
Het gemeentebestuur moet een aktief beleid voeren van diversiteit en zij verzekert in dat opzicht de gelijkheid der kansen en de toegang tot aanwervings- en selectieprocedures voor allen.
HOOFDSTUK III –
Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie III – Bijzondere aanwervingsvoorwaarden
Artikel 17 :
De contractuele agent kan benoemd worden zonder een openbare oproep en zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
- gestatutariseerd zijn in dezelfde functie of hetzelfde niveau in een andere openbare overheid ;
- ten minste drie jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
- in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
De interne contractuele agent kan eveneens benoemd worden zonder een openbare oproep en zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
-
aangeworven zijn in het gemeentebestuur van Oudergem in de te begeven functie na :
- een openbare oproep
- het slagen in een schriftelijke aanwervingsproef en een mondelinge proef die testen of praktische vragen inhoudt in relatie met de functie
- ten minste vijf jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
- in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
Bijzondere aanwervingsvoorwaarden voor de functies van het personeelskader voor de kinderdagverblijven
T
ECHNISCH ADJUNCT
(niveau D – functie van kinderhelper) :
- houder zijn van een kwalificatieattest van kinderhelper ;
- slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 20 van artikel 64 van huidig reglement.
TECHNISCH SECRETARIS PMS
(niveau B – psycho-medicosociale functie) :
- houder zijn van een bachelor/graduaat in de psychologie, sociaal assistent, in ziekenhuiswetenschappen, master in de psychologische wetenschappen en/of in de opvoedkunde, master en engineering en sociale actie, master in de wetenschappen van de openbare gezondheid (overeenkomstig de hervorming van de opvang van de kinderzorg in de Franse Gemeenschap, besluit van 22 mei 2019)
- slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 21bis van artikel 64 van huidig reglement.
Bijzondere aanwervingsvoorwaarden voor de functies van het pedagogisch kader van de onderwijsinrichtingen
TECHNISCH ADJUNCT
(niveau D – functie van kinderhelper) :
- houder zijn van een kwalificatieattest van kinderhelper ;
- slagen voor de toelatingsproeven waarvan het programma is opgenomen onder het nummer 20 van artikel 64 van huidig reglement.
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie V – De statutaire stage
Artikel 24.
Gedurende de stageperiode, wordt de stagiair onderworpen aan een evaluatie.
I
n het midden van de stageperiode (6 maand voor de graden van de niveaus A en B – 4,5 maand voor de graden van het niveau C – 3 maand voor de graden van de niveaus D en E). De conclusies van dit onderhoud worden hernomen in een functioneringsverslag.
Artikel 25.
Een
ongunstige
evaluatie “
onvoldoende
” of “
onder voorbehoud
” op het einde van de stage brengt het ontslag met zich mee of een verlenging van de stage.
HOOFDSTUK III – Aanwerving en benoeming van het personeel,
Sektie III – De benoeming in vast verband
Artikel 32.
Een personeelslid kan enkel benoemd worden in vast verband indien hij het voorwerp uitmaakt van een gunstige evaluatie en indien hij gedurende zijn stageperiode niet het voorwerp uitgemaakt heeft van een tuchtmaatregel.
Ten laatste een maand voor het verstrijken van de stageperiode maakt de Gemeentesecretaris een
stageverslag
evaluatieverslag
op waar het College van Burgemeester en Schepenen kennis van neemt.
…
HOOFDSTUK IV - Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Sektie I – Algemeenheden.
- De toelating tot een hogere graad
Artikel 35
:
…
De verandering van niveau wordt altijd toegekend mits een examen,
met uitzondering van een bevordering van het niveau E naar het niveau D. De agent van het niveau E zal kunnen genieten van een bevordering zonder proeven, onder de volgende voorwaarden :
- de betrekking is vacant verklaard in het kader;
- ten minsten vijf jaar anciënniteit tellen in het gemeentebestuur van Oudergem ;
- gunstig geëvalueerd zijn gedurende de evaluatieperiode (maximum 2 jaar) overeenkomstig de nieuwe evaluatieregels die van kracht zijn sinds 2019 (regels van het nieuw Sociaal Handvest)
- in de tussentijd niet het voorwerp uitgemaakt hebben van een niet verwijderde tuchtmaatregel.
…
De volgende regels zijn van toepassing voor de verandering van niveau :
D naar C : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
C naar B : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
C naar A : vijf (5) jaar niveau-anciënniteit
B naar A : drie (3) jaar niveau-anciënniteit
HOOFDSTUK IV – Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Section II – Deelnemingsvoorwaarden tot de bevorderingsexamens.
Artikel 42
Om te kunnen deelnemen aan de bevorderingsexamens waarvan sprake in artikel 43, moeten de kandidaten op de datum van de afsluiting van de inschrijvingen, de volgende anciënniteitsvoorwaarden vervullen :
-
E naar D : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau E ; - D naar C : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau D ;
- C naar B : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau C ;
- B naar A : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau B ;
- C naar A (op voorwaarde van geslaagd te zijn in het examen van niveau B) : twee (2) jaar anciënniteit in het niveau C ;
- Leidinggevende – referentiefuncties van de code 4 of 5: vijf (5) jaar anciënniteit in het overeenkomstig niveau E.
HOOFDSTUK IV – Algemene bevorderingsvoorwaarden,
Sektie III – Bevorderingsvoorwaarden tot de verschillende graden
Artikel 43
:
Functies in het administratief personeelskader
-
een anciënniteit van minstens drie jaar tellen in de graad van administratief hulpbediende (niveau E). -
voldaan hebben aan een specifiek examen waarvan het programma hernomen is onder het nummer 2 van artikel 64 van huidige reglementering.
Functies in het werkliedenkader
-
een anciënniteit van tenminste drie jaar tellen in de graad van hulparbeider (niveau E) -
geslaagd zijn in het bevorderingsexamen waarvan het programma hernomen is onder het nummer 14 van artikel 64 van huidige reglementering; - a) in het bezit zijn van het rijbewijs B,
b) voor de kandidaat « bestuurder rijbewijs C » en « mecanicien » houder zijn van het rijbewijs C;
HOOFDSTUK VIII –De programma’s van de aanwervings- en bevorderingsexamen.
Artikel 64
…
Elke proef, schriftelijk,
praktisch
of mondeling, moet betrekking hebben op
een
onderwerpen in verband met de te begeven functie.
…
ADMINISTRATIEF PERSONEEL – AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
|
1.
|
ADMINISTRATIEF HULPBEDIENDE
(niveau E) :
|
|
|
Aanwerving
:
|
A.
|
|
Mondelinge proef (
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
|
|
|
Praktische proef (15 minuten)
|
|
|
|
|
2.
|
ADMINISTRATIEF ADJUNCT
(niveau D)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (3 uur)
|
|
|
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de inhoud, de vorm en de spelling.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
|
|
3.
|
ADMINISTRATIEF ASSISTENT
(niveau C)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
|
|
4.
|
ADMINISTRATIEF SECRETARIS
(niveau B)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
:
|
|
|
|
A.
|
|
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren
|
|
|
|
|
|
Zonder bijzondere specialisatie
Onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie bestaande uit vragen of testen getrokken uit werksituaties waarmee de kandidaat waarschijnlijk zal te maken hebben.
|
|
|
Aanwerving
|
B.
|
|
Conversatieproef (ongeveer 20 minuten)
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
|
|
5.
|
AMINISTRATIEF ATTACHE
(niveau A)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
:
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef
(5 uur)
over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Conversatieproef (ongeveer 20 minuten)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
DIRECTEUR HUMAN RESOURCES
(niveau A7)
|
|
|
Aanwerving
en bevordering
:
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Conversatieproef (ongeveer 40 minuten)
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
|
|
|
|
|
7.
|
GEMEENTESECRETARIS EN GEMEENTEONTVANGER
(niveaus A11 en A10) :
|
|
|
Aanwerving
en bevordering
:
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef
(5 uur)
over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gemeentesecretaris :
Gemeenteontvanger :
|
B.
|
|
Conversatieproef (40 minuten)
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband het profiel van de te begeven functie (technische aspecten van de functie en management van het personeel).
|
TECHNISCH PERSONEEL : AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
|
9
|
TECHNISCH SECRETARIS
(niveau B) :
|
|
|
Aanwerving en bevordering
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke
technische en/of praktische (5 uur)
proef over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
Technisch secretaris – dienst Openbare ruimte
|
|
|
Kennis van wetgeving inzake :
|
|
|
Technisch secretaris – dienst Stedenbouw
|
|
|
|
|
|
Technisch secretaris - landmeter
|
|
|
|
|
|
Technisch secretaris - milieuadviseur
|
|
|
|
|
|
Technisch secretaris – Preventieadviseur
|
|
|
|
B.
|
|
Mondelinge proef (20 minuten)
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband het profiel van de te begeven functie.
|
|
10
|
TECHNISCH ATTACHE (niveau A)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke
technische
proef
(5 uur)
over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
Milieuadviseur
|
|
|
|
|
|
Technisch bestuurssecretaris – dienst Stedenbouw
|
|
|
|
|
|
Technisch bestuurssecretaris – dienst Openbare ruimte
|
|
|
|
|
|
Technisch bestuurssecretaris – Preventieadviseur (invoeging van het examenprogramma)
|
|
|
|
B.
|
|
Conversatieproef (ongeveer 40 minuten)
|
|
|
Aanwerving
|
|
|
Discussie over de praktische proef en ondervraging over administratieve en technische kwesties die er verband mee houden alsook over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie.
|
|
|
Bevordering
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
|
|
|
|
|
11
|
Opgeheven
|
|
12
|
Opgeheven
|
WERKLIEDENPERSONEEL : AANWERVINGS-EN BEVORDERINGSEXAMENS.
|
16
|
TECHNISCH SECRETARIS
(niveau B)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke
technische
proef over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Mondelinge proef (
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak betreffende onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie
|
PERSONEEL VAN DE BIBLIOTHEKEN – AANWERVINGS- EN BEVORDERINGS-EXAMENS.
|
17
|
TECHNISCH ASSISTENT
(niveau C – Franstalige en Nederlandstalige bibliotheken)
|
|
|
Aanwerving
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie van het niveau van het hoger secundair onderwijs.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
|
|
|
|
|
18
|
TECHNISCH SECRETARIS
(niveau B - Franstalige bibliotheken)
|
|
|
Aanwerving en bevordering
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer
|
|
|
Onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in direct verband met het profiel van de te begeven functie.
|
|
19
|
TECHNISCH ATTACHE
(niveau A – Franstalige bibliotheken – Nederlandstalige bibliotheek)
|
|
|
Aanwerving
|
|
|
|
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over onderwerpen van universitair niveau in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)(technisch aspecten van de functie en management van het personeel).
|
|
|
Bevordering
|
A
|
|
Schriftelijke proef (5 uur).
|
|
|
(analyse, opstelling, verloop, prioriteiten, evaluaties)
|
B
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 30 minuten)
|
|
|
Verdediging van een directieplan en onderhoud van de hak op de tak over onderwerpen in verband met het profiel van de te vervullen functie;
|
PERSONEEL VAN DE KINDERDAGVERBLIJVEN – AANWERVINGSEXAMENS.
|
20
|
TECHNISCH ADJUNCT
(niveau D – functie van kinderhelper)
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (4 uur)
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef ( 20 minuten)
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat)
|
|
20
bis
|
TECHNISCH ASSISTENT
(niveau C – functie van kinderverzorger) :
|
|
|
Aanwerving
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (4 uur)
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (20 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
21
|
TECHNISCH SECRETARIS
(niveau B – functie van sociaal assistent) :
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
21
bis
|
TECHNISCH SECRETARIS PMS (niveau B – psycho-medicosociale functie) :
|
|
|
Aanwerving
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (30 minuten)
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
22
|
TECHNISCH SECRETARIS
(niveau B – functie van gegradueerd verpleger) :
|
|
|
Aanwerving
:
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef
(5 uur)
over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
PEDAGOGISCH PERSONEEL VAN DE SCHOOLINSTELLINGEN – AANWERVINGS-EXAMENS
|
23.
|
PEDAGOGISCH ADJUNCT
(niveau D)
|
|
|
Aanwerving
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (3 uur)
|
|
|
Opstel, gemakkelijke verhandeling, brief, vertelling of beschrijving over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie .
Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de inhoud, de vorm en de spelling.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
|
|
|
24
|
PEDAGOGISCH ASSISTENT – CIRCOMOTORIEK
(niveau C)
|
|
|
Aanwerving
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (4 uur 30’)
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met het profiel van de te begeven functie.
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef (ongeveer 20 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
24bis
|
PEDAGOGISCH SECRETARI
S –
SCHOOLSECRETAR
IS (niveau B)
|
|
|
Aanwerving
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (5 uur) over
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
B.
|
|
Mondelinge proef (30 minuten)
|
|
|
Gestructureerd onderhoud over onderwerpen in verband met het profiel van de te begeven functie volgens een methode die de objectiviteit van het onderhoud kan waarborgen (bijvoorbeeld volgens de methode Situatie, Taak, Actie en Resultaat).
|
|
25.
|
PEDAGOGISCH ATTACHE (12 uur/ week)
(niveau A)
|
|
|
Aanwerving
:
|
|
|
|
|
|
Schriftelijke proef
(5 uur)
over
Deze proef heeft tot doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B
|
|
Conversatieproef (ongeveer
|
|
|
|
HOGERE DIRECTIEFUNCTIES VAN HET NIVEAU A
28
|
|
EERSTAANWEZEND ATTACHE (A4) – AFDELINGSHOOFD (TECHNISCH) (A5) – EERSTAANWEZEND DIENSTHOOFD (TECHNISCH) (A6) –
|
|
|
Bevordering
:
|
A.
|
|
Schriftelijke proef (
|
|
|
Schriftelijke proef over een onderwerp in verband met de te begeven directiefunctie.
Deze proef heeft als doel een zicht te verkrijgen op de capaciteit van de kandidaat om zijn vaardigheden en ervaring aan te wenden om adequaat dossiers of situaties te behandelen die hij in zijn toekomstige functie regelmatig zal moeten beheren.
|
B.
|
|
Mondelinge proef die de vorm van een situatietest kan aannemen (ongeveer 40 minuten).
Deze test bestaat erin om de competenties en de reacties van de kandidaat te beoordelen in een professionele situatie waarmee hij in zijn toekomstige functies zou kunnen geconfronteerd worden.
De beoordeling is gebaseerd op het gedrag van de kandidaat (het probleem en de prioriteiten vastleggen, een logische strategie ontwikkelen om het probleem op te lossen, controle van de doeltreffendheid van de voorgestelde oplossing).
|
|
|
N.B. De agenten die met succes deze proeven afgelegd hebben zullen genieten van een vrijstelling bij een toekomstige bevordering in het niveau A.
|
Onderhavige beraadslaging zal in extenso overgemaakt worden aan de Heer Minister van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest belast met de Lokale Overheden.