Afwijking van het uurrooster van werven

Werkzaamheden op de werf*, inclusief leveringen en het opstarten van de werf, zijn alleen toegestaan tijdens de normale werfuren: maandag tot vrijdag van 7u tot 19u (van 7u tot 16u als er heipalen, damwanden, puinbrekers of drilboren plaatsvinden).

* Met uitzondering van werkzaamheden uitgevoerd door particulieren en werven op trein-, metro- of tramsporen.

De exploitatie van de werf is bijgevolg verboden na 19u op weekdagen, alsook in het weekend en op feestdagen, overeenkomstig de bepalingen van titel III, hoofdstuk II, artikel 4§1 van het Gewestelijk Stedenbouwkundige Verordening (GSV) (De gewestelijke stedenbouwkundige verordening (GSV)) en art. 64 §3 van de ordonnantie van 3 mei 2018 - Koninklijk Besluit van 4 april 2019 betreffende werven op de openbare weg.

Het is echter mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een afwijking aan te vragen om uitzonderlijk buiten de normale werkuren te werken. Afwijkingen worden verleend bij besluit van de burgemeester.

Als de werkzaamheden worden uitgevoerd zonder toestemming, wordt de overtreder bestraft met onmiddellijke stopzetting van de werf en een administratieve boete.

Als er in een woonwijk wordt gewerkt, moeten bewoners zoveel mogelijk op de hoogte worden gebracht om eventuele misverstanden of klachten te vermijden.

Hoe dient u een afwijkingsverzoek in?

Om ontvankelijk te zijn, moeten alle aanvragen aan de volgende criteria voldoen:

Het verzoek moet ten minste 10 werkdagen (2 weken) voor de datum waarop het werk moet beginnen, per e-mail worden ingediend bij leefmilieu@oudergem.brussels

De aanvraag moet het volgende vermelden:  

  • Contactgegevens (naam en adres) van de aanvrager;
  • Het adres van de werf (of beschrijvend adres);
  • De precieze begin- en einddatum en -tijd;
  • De aard van de werkzaamheden;
  • De referentie (nummer) van de site op het Osiris-platform;
  • Eventuele politie- en/of DBDMH-vergunningen;
  • Plattegronden, locatie- en bewegwijzeringsplannen (plattegronden en doorsneden);
  • Redenen voor de afwijkingsaanvraag;
  • Genomen maatregelen om risico's en hinder te beperken (mobiliteit, lawaai, enz.).

De aanvraag moet vergezeld gaan van de volgende documenten voor voorafgaande goedkeuring door onze diensten:

  • Een kopie van de huis-aan-huisbrief

De huis-aan-huisbrief moet tweetalig zijn en de data, tijdstippen en aard van de uit te voeren werken vermelden, evenals de contactgegevens (naam, adres en telefoonnummer) van de verantwoordelijke voor de werf. Eventuele omleidingen en parkeerverboden moeten duidelijk worden aangegeven op een kaart die aan de huis-aan-huisbrief is bevestigd.

  • Kaart van het distributiegebied

Zodra de afwijking is toegekend, en ten laatste 5 dagen voor de datum van de werken, moet de huis-aan-huisbrief verspreid worden binnen een zo groot mogelijk gebied dat alle aangrenzende straten omvat die mogelijk getroffen worden door de werken.

De kaart van de verspreidingsperimeter moet het mogelijk maken om de exacte omtrek te bepalen van de wegen waarlangs de huis-aan-huisbrief zal worden verspreid.

Zodra uw aanvraag volledig is, wordt deze geanalyseerd. Als de afwijking wordt toegekend, ontvangt u het besluit van de burgemeester per e-mail.

Voor alle afwijkingsaanvragen geldt een voorlopige vergoeding van 50€ (per adres). De dossierkosten worden na ontvangst van de aanvraag naar u toegestuurd.